Tuesday 14 February 2017

Buang Bangsa Agama, Semua Dikenali Rakyat Malaysia?


Ada pendapat mengatakan untuk menjadi masyarakat majmuk yang harmoni, ahlinya tidak patut dikenali melalui bangsa dan agama, sebaliknya sebagai rakyat Malaysia. Tiada lagi orang Melayu, Cina, India, Islam dan seumpamanya. Nampak macam bagus, tapi sebenarnya tak ikut fitrah dan tak menguntungkan, terutama pada Melayu dan Islam.

Jika melihat pada Islam dan sejarahnya, identiti melalui bangsa ini diiktiraf sebagai satu cara untuk kita saling mengenali (AlHujuraat, 49:13). Namun kelebihan seseorang bukan pada bangsanya, tetapi melalui kadar ketakwaannya. Sekaligus menolak dakwaan kita perlu dikenali sebagai beragama Islam sahaja, tidak perlu identiti Melayu.

Cuma jika identiti ini tidak mahu lagi digunakan, ia akan hilang bersama sejarah yang telah dicapai bangsa tersebut. Jika dia berbangsa Melayu dan mahu identitinya ini dibuang, ia akan hilang bersama sejarah kegemilangan dan ketamadunan sejak berkurun lama. Sebaliknya bangsa Malaysia hanya bermula pada 1963 jika mahu mengambil tarikh penubuhannya secara rasmi.

Identiti agama sudah tentu ada perintah Allah untuk pertahankan (AlAnaam, 6:161-163) (Hadis Islam agama tertinggi). Identiti bangsa pula, jika ikut konteks Malaysia akan berbalik pada agama. Apabila identiti Melayu dibuang, identitinya sebagai rakyat asal di Tanah Melayu, raja-rajanya, kedudukannya sebagai majoriti beserta perkaitannya dengan agama Islam akan turut hilang. Jika menilai daripada kedaulatan Islam di Malaysia, ia merupakan suatu langkah yang ke belakang.

Cuma retorik tentang bangsa Malaysia ini sebenarnya dah lama. Namun sekolah vernakular masih ada, tak pandai cakap bahasa kebangsaan pun ramai, deskriminasi terhadap bangsa melayu dalam pemilihan pekerja pun jelas buktinya. Kalau lihat pada parti DAP, bias kaum nampak jelas dalam pemilihan central comittee walaupun mereka kuat perjuangkan bangsa Malaysia ini.

Membuang identiti bangsa sebenarnya merugikan, lebih-lebih lagi bagi yang berbangsa Melayu di Malaysia. Ibarat diajak bertempur dengan membuang senjata. Dibimbangi usaha membuang identiti bangsa sebenarnya mahu menghilangkan identiti Melayu secara khusus, sehingga memberi kesan pada Islam di Malaysia. Sebenarnya tiada salahnya mengambil kedua-dua identiti dan menyumbang atas kapasiti dan pada kedua-duanya, seperti yang mahu dimaksudkan dengan asal perkataan bangsa Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Labels