Friday 24 February 2017

Motivasi Berdakwah


Manusia menerima motivasi untuk berdakwah melalui pelbagai cara. Biasanya boleh dikelaskan dalam dua motivasi utama: secara teori atau secara emosi.

Teori pada maksudnya apabila seseorang faham kewajipan dakwah secara dalil, fakta akademik dan seumpamanya. Dia rela mengkaji dan berhujah secara mendalam tentang hujah kepentingan berdakwah. Dia melihat itu merupakan perkara yang dia mesti lakukan secara akalnya.

Sedangkan orang yang menyedari kewajipan secara emosi, dia melihat kerosakan yang berlaku sekelilingnya lalu sedar bahawa ia perlukan pembaikan. Perasaan marah kasihan sayang bersilih ganti ketika dia melihat dan membaca realiti umat. Atau keinginannya yang mahukan syurga tertinggi di akhirat nanti. Perasaan ini menolaknya untuk melakukan perubahan.

Kedua-duanya mempunyai bahagian untuk menyumbang agar seseorang bermotivasi untuk berdakwah. Ada yang lebih terkesan disebabkan hujah teori, ada yang lebih terkesan kerana hujah emosi. Pendakwah yang berpengalaman biasanya boleh tahu bahagian mana dia akan mendekati anak buahnya.

No comments:

Post a Comment

Labels