Thursday 23 February 2017

Tak Perlu Dakwah, Hanya Mahu Solat dan Puasa


Cukup dengan solat puasa, tak berminat dengan dakwah. Kefahaman seperti ini biasanya datang kerana mahu melakukan perkara fardu ain sahaja tanpa mahu menyumbang kepada fardu kifayah, sedangkan kedua-duanya perkara fardu.

Solat puasa merupakan perkara yang berkait dengan amal kewajipan peribadi. Dalam Islam, ada juga kewajipan yang bersifat kemasyarakatan seperti solat berjemaah, penguasaan sesuatu bidang ilmu dan kemahiran, yang memerlukan penglibatan individu untuk menyumbang bahagian padanya.

Melihat realiti umat yang berada dalam masalah pada hari ini, pastinya keperluan untuk berdakwah menjadi semakin penting. Kebejatan yang berlaku sedikit sebanyak akan memalit diri kita sendiri atau orang di sekeliling kita.

Paling tidak, lihatlah fardu kifayah sebagai suatu kelebihan. Sebagaimana kita berasa lebih dengan ilmu atau kemahiran fardu kifayah yang kita miliki, maka begitu juga dengan kelebihan berdakwah. Pahala dan syurga yang kita kejar di akhirat nanti bukannya yang rendah-rendah, tapi yang tinggi, berdekatan dengan kekasih-Nya saw.

No comments:

Post a Comment

Labels