Wednesday 30 October 2019

Ketidaksamarataan dalam Pendidikan

1. Menurut Annuar Musa, dalam Belanjawan 2020, peruntukan bagi sekolah kebangsaan hanyalah kira-kira RM 3000 per sekolah, sedangkan bagi Sekolah Persendirian Cina ialah RM 250 000.

2. Begitulah nasib Sekolah Kebangsaan yang mendukung dasar pendidikan kebangsaan, berada di luar bandar, sangat memerlukan dana untuk pembangunan murid, dan rata-ratanya dihadiri golongan bumiputera. Sedangkan Sekolah Persendirian Cina pula berada di bandar, sudah mewah, mudah menerima dana daripada taikun, tidak selari dengan dasar pendidikan kebangsaan lalu tidak menggalakakkan perpaduan nasional.

3. Situasi seperti ini yang sepatutnya disentuh, bukannya tentang kuota bumiputera untuk mendapatkan biasiswa dan penempatan di universiti.

4. Ada Cina dan India yang mengatakan mereka sudah cukup cemerlang dalam peperiksaan, tetapi tidak menerima biasiswa. Persoalannya, berapa ramai pula orang Melayu yang cemerlang juga, tetapi tidak menerima biasiswa. Ataupun, yang sebenarnya dia tidak cemerlang pun berbanding kawan sebangsa dia yang ada menerima biasiswa? Seolah-olahnya mereka tidak tahu berapa ramai bumiputera di Malaysia berbanding Cina dan India. Berapa ramai bumiputera yang miskin, lalu tidak berpeluang mendapat hak pendidikan di universiti? Atau lagi, adakah bumiputera ini cukup kaya untuk mendanai pendidikan dan kehidupan seharian?

No comments:

Post a Comment

Labels