Tuesday 24 March 2020

Social Distancing


Dalam Bahasa Melayu, istilah ini diterjemahkan sebagai Penjarakkan Sosial (dbp.gov.my).

Dalam konteks masa sekarang, ada istilah lebih tepat berbanding ini, seperti yang digunakan World Health Organization, iaitu Physical Distancing (Penjarakkan Fizikal).

Komunikasi dan perhubungan sosial kita sekarang dah melangkaui sempadan dengan kehadiran internet dan media sosial (instagram, twitter, facebook dll). Maka yang diminta utk kita jaga ialah batas fizikal supaya dapat mengelakkan jangkitan penyakit.

Apabila keluar istilah ini, saya teringat dalam AlQuran seolah ada gambaran penjarakkan fizikal yang akan berlaku hari akhirat nanti (Abasa, 80:34-37).
يوم يفر المرء من أخيه وأمه وأبيه وصاحبته وبنيه لكل امرئ منهم يومئذ شأن يغنيه
"Pada hari itu, seseorang itu lari dari saudaranya, ibunya, bapanya, isterinya serta anak-anaknya. Tiap-tiap seorang mereka pada hari itu ada perkara-perkara yang cukup untuk menjadikannya sibuk dengan hal dirinya sahaja."

Tak pasti tentang social distancing di akhirat, tetapi kelihatannya komunikasi tetap berlaku, walau antara yang sihat (penduduk syurga) dan sakit (penduduk neraka). Ada pelbagai dialog dah digambarkan akan berlaku pada hari akhirat kelak seperti dalam contoh berikut:

Al-A'raaf, 7:50 - Ahli neraka menyeru ahli Syurga (dengan berkata): "Limpahkanlah kepada kami sedikit dari air atau dari rezeki (makanan) yang telah dikurniakan Allah kepada kamu"

Saba', 34:31 - Dan (sungguh ngeri) kalau engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dibawa berdiri di hadapan Tuhan mereka (untuk dihisab), masing-masing tuduh menuduh antara satu dengan yang lain. Orang-orang yang tertindas berkata kepada orang-orang yang sombong takbur (yang menjadi ketuanya): "Kalaulah tidak kerana kamu (menindas dan memperdayakan kami), tentulah kami sudah menjadi orang yang beriman".

Wallahualam mungkin ada perbincangannya kiasan ni, seperti akhirat nanti bentuk fizikal ke, atau bagaimana dialog tersebut berlaku. Para ustaz silakan komen atau betulkan.

Apapun kita doakan penjarakkan yang berlaku hari ini dapat segera tamat. Moga kesulitan dunia pada hari ini menginsafkan diri kita, lalu mendorong kita mendekatkan diri kepada Pencipta yang Maha Berkuasa.

Gambar: fredhutch.org

No comments:

Post a Comment

Labels