Saturday 12 December 2009

Sedia Nak Kahwin

You’ve made my day.

Post kali ni untuk mengucapkan terima kasih tak terhingga kepada sesiapa yang telah wish birthday aku tempoh hari, 29 Nov lepas. Disebabkan busy yang melampau ditambah lagi dengan IA, EE dan exam yang kena diprioritikan, terlambat sikit nak reply dan ucapkan terima kasih ni.

Sampai satu tahap terpaksa reply guna ayat sama untuk setiap sms. Facebook comment n Present plak, aku click kat Like jer. “Faqih Aqili Likes This Post”. Jauh di sudut hati, aku memang hargai setiap ucapan dan doa tersebut. Yang bagi hadiah lagi best. Yang aku pelik kenapa diorang bagi aku makanan ek. Aku ni xcukup besar lagi ker? Lelaki ni, kalau dia menghargai sesuatu, biasanya dia xucapkan melalui mulut dia. Penghargaan bukan dinilai ikut kata-kata, tapi dia akan tunjukkan penghargaan dia melalui tindakan. Ni hipotesis aku. Hehhe.

Begitu jugak kepada sesiapa yang xwish aku pun. Sikit pun hati tak terguris (Alamak, ayat sastera!) Kakak aku ada cakap:
... Ramai yang wish. Aku rasa seronok sangat. Tapi ada gak yang tak wish, tapi aku tak kesah pun sebab tak semestinya kalo orang tu tak wish dia tak sayangkan kita.Ye tak?”
Even ada kawan rapat aku tak wish aku, tapi aku tau diorang sayangkan aku.

Hmm, tahun ke 20 hidup aku ni, terasa dunia teenagers akan meninggalkan aku dengan macam2 kenangan. Yang penting, apa yang telah dilakukan sepanjang hidup atas dunia ni selaku orang yang bergelar sebagai muslim.

Plan aku untuk tahun ke 20? Bila orang tanya, aku jawab without offence: Nak bersedia untuk nikah. Sebelum ni bila orang cerita pasal nikah (esp ikhwah yang suka menyakat2 ni), aku xminat langsung. Apehal la dorang ni kemaruk pasal nikah? Tapi aku raikan kan la gurau senda dorang ni. Ye lar, bukan keperluan lagi, aku rasa. Aku pun pelik apsal la ikhwah ni sikit2 cerita pasal nikah.


Tapi sekarang terasa kena buat persediaan secukupnya bermula sekarang. Nak bersedia, bukan sehari dua. Duit kena cari banyak lagi, ilmu kahwin kena belajar, ilmu pasal perempuan kena tahu, emosi kena sentiasa stabil dll. Yang penting, niat kena betul. Sekarang ni, on the way untuk tamatkan buku Fiqh of Marriage. Nata de Coco pulak akan dimantapkan lagi sales and promotion.

Lastly, mudah-mudahan, usia yang lepas, sekarang dan akan datang dipenuhi dengan keberkatan daripada Allah.
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ
Jika sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.
[al Araaf, 7:96]

10 comments:

  1. ok2... aku beli nata de coco banyak2
    cepat cket hang kawen

    ReplyDelete
  2. Kah3, memang lawak ko ni Wak
    The time is not proportional to the amount of nata de coco sold.
    But it's important to reach the threshold amount

    Kalau dalam Physics, ada kaitan sket la dengan Threshold Frequency

    Btw, prank lap top missing aku tunggu gak2
    Aku dah prepare camne nak counterback balik
    Sedih gak bila ko xbuat, huhhu

    ReplyDelete
  3. huhu laptop hilang dlm surau.
    1st time tgk faqih kene prank.=0

    btw aku pn salah sorg yg x wish besdey ang g
    igt tu igt tp ble nk wish lpe.
    so...hepi belated besdey la ek..
    huhu.

    ReplyDelete
  4. ---> apip
    Thank You
    Happy Belated Birthday gak utk apip

    ---> Akmal Hayat
    Owh, ada sebab rupanya emoticon tuh
    Dah baca blog hang baru faham
    Chill2 la bro

    ReplyDelete
  5. salam..
    wah3... da ready ek..
    nh kne support dgn membeli nata de coco nh
    hu2
    hang kne jual kat blok A la.. br pantas skit boleh kawin
    ha3

    ReplyDelete
  6. aku wish sekali lagi...selamat hari lahir faqih..semoga panjang umur dan murah rezeki...haha

    ReplyDelete
  7. faqih.
    nk minta kongsi ilmu sk8.
    sja nk pndangan ko plak.
    sapa yg bca komen ni pon bleh la kongsi skali.

    ni sal konspirasi illuminati. ari ni dari pg dok dengaq mnda ni ja. mula dgn cita 2012(mmber2 dok sembang), dok google sal malcolm x pon ada trjumpa sal illuminati gak. then tngok the arrival pon jmpa gak.

    smua ni ada kaitan ngn konspirasi musuh2 islam?
    the arrival tngok x abis pon.

    so kongsikan ilmu yg ada sal smua ni while i'm asking pk cik google.

    -mfr5071-

    ReplyDelete
  8. Do your best brother. I'm currently on the same road as you are.

    ReplyDelete
  9. Thanx Bro!
    May we succeed in our plans, insya-Allah

    ReplyDelete

Labels