Friday 11 December 2009

Hidup Jangan Jadi Parasit

Akhirnya sampai juga di rumah. Tamat Sem 3 Kmb yang mensengsarakan. Tapi cikgu aku pulak dah mintak postkan EE 2nd Draft minggu depan. Aduisy...

Semalam selesai perjalanan dari Kmb ke Seri Manjung. Alhamdulillah, pelbagai kemudahan dan ke’smooth’an Allah berikan. Cerita ditumpangkan orang, bas yang sentiasa on time dan tiket yang datang secara tiba-tiba selepas hampir putus harapan dah jadi asam garam journey sesiapa saja yang dah biasa dengan alam bas ni.

Ke Kisas semalam. Melihat panorama ‘tadika’ yang selalu digembar-gemburkan. Dengan wajah selebet aku masuk ke office meminta sijil GCE Cambidge. At last, dapat jugak sijil ini, selepas agak hampa dengan result IELTS yang xlepas Band 7 tu.

Solat Asar di musolla Saidina Ali merupakan saat yang ditunggu. Dan buat kali terakhirnya untuk batch Gen54 tu, aku dijemput untuk memberikan pengisian selepas solat Asar. Isi xlari jauh mana, pusing2 soal tarbiyah dan soal budak Kisas ni kena kuat amalkan ayat [Hud, 11:112] sebab dah jadi slogan sekolah dorang. Isi lebih berlegar2 tentang apa yang akan dilakukan bila habis exam nanti.

Disebabkan xdisangka dijemput, xbanyak preparation boleh dibuat. Isi dalam kepala sikit je. Teknik ucapan hebat mengatakan jika anda tidak bersedia untuk berucap, jangan katakan anda tidak bersedia kerana audiens akan mula memandang slack kepada pengucap. Dan kali ni pulak kongsi idea yang masuk secara spontan petang semalam: MUTUALISM and PARASITISM.


Apa tu? Mutualism ni hubungan antara dua pihak. Mereka saling memberikan manfaat sesama mereka. Parasitism pulak hubungan antara dua pihak, satu akan mendapat manfaat daripada pihak lagi satu. Pihak lagi satu itu pula akan menderita / mengalami permasalahan.

Kaitannya dengan budak Kisas?
Dah jadi budak Kisas tu, terupgrade sikit kecemerlangan diri. So, in simple words Kisas had benefited you. But then you as x-kisasians, you grabbed all the oppurtunities (and in the sama time you created some problems) but then you just left it with your good result.

Tak namanya style ala-ala parasit ker? So, sumbang2kanlah apa-apa yang anda anda. Idea, tenaga, duit, sokongan dll.

Kaitannya pulak dengan dunia tarbiyyah?
Dah join usrah / halaqah (etc) tu, bertambah pengetahuan dalam Islam, terasa nikmat ukhuwwah + bertambah luas network, terjaga sedikit iman, thus in simple words Tarbiyyah benefits you. But then ... what benefits you are going to give? Let you answer for yourself. Rajin-rajinkan diri, ramai-ramaikan lagi orang tersentuh dengan tarbiyyah dan tonjol2kan la imej yang terbaik sebagai seorang al akh – contoh je la.

Mudah-mudahan bermanfaat.

Dan jangan jadikan diri anda parasit kepada dunia dakwah ini...


خير النّاس أنفعهم للنّاس
Sebaik-baik manusia ialah mereka yang paling banyak memberikan manfaat kepada manusia yang lain
[Hasan Sahih]

2 comments:

  1. like this post!

    kena pada keadaan diri ana sekarang...
    astaghfirullah....

    ReplyDelete
  2. Mudah-mudahan bermanfaat untuk semua
    Yang penting, peranan utama kita perlu dimainkan dengan lebih serius

    Thanx Anas

    ReplyDelete

Labels