Wednesday 15 February 2017

Dakwah Peribadi dan Dakwah Berjamaah


Jika seseorang memilih untuk berdakwah secara berseorangan bukan berkumpulan, sampai suatu masa ia akan tersekat pada had tertentu dan tidak dapat pergi jauh.

Berdakwah secara jamai membentuk kekuatan hasil gabungan individu yang berkumpul dalamnya (AlAnfaal, 8:72). Spektrum kekuatan ini pula luas; ada yang menghasilkan kekuatan yang sedikit, ada yang banyak. Kekuatan gerakan dakwah di negara barat pastinya tak sama dengan kekuatan gerakan dakwah di negara Islam.

Contohnya dalam hadapi kemunkaran arak, jika duduk di negara barat yang membenarkannya, seseorang pendakwah hanya mampu untuk menasihati dengan lisan. Namun kerosakannya terjadi meluas, menimbulkan ketidaktenteraman dan menghabiskan kewangan negara dengan tidak berhemah.

Namun jika pendakwah tersebut berkumpulan, bahkan hingga mampu membentuk kedaulatan agama dan negara, maka undang-undang membanterasnya boleh dikuatkuasakan. Berdakwah tidak hanya terhad pada nasihat lagi yang boleh diendah tak endahkan.

Contoh lain ialah dalam berurusan dengan lgbt yang diterima secara meluas di peringkat antarabangsa. Negara yang kukuh dengan pendirian berhak untuk melarang dan mencegah, walaupun wujud tekanan daripada luar. Pendakwah di negara barat pula, walaupun bergerak dalam kumpulan, kekuatan mereka terhad pada menasihati. Itupun terkadang diugut dengan undang-undang deskriminasi. Apatah lagi jika seseorang itu berdakwah atas kapasti peribadi. Skop pandangannya terhad, tidak meluas dan tidak ke mana.

Kapasiti terhad ini juga berlaku ketika berhadapan maksiat dan penyakit lain seperti budaya zina, yang kadang-kadang diindahkan melalui konsep Valentine Day (VD). Apabila VD berubah menjadi budaya, pendakwah yang keseorangan hanya mampu menasihat dan usaha kecil-kecilan. Jika dilakukan oleh kawannya yang bukan Islam, dia hanya mampu diam "redha". Tetapi pendakwah berkumpulan, dengan amanah kekuatan yang ada pada mereka, melancarkan kempen, mengeluarkan fatwa dan menguatkuasakannya supaya bahaya zina terhindar. Ada juga negara yang bertindak mengharamkan VD ini secara terus.

Di sini pentingnya untuk kita hidup dan terlibat dengan amal jamai. Kumpulan melahirkan kekuatan. Ada hadis berkenaan tangan Allah pada jamaah. Pendekatan yang diambil oleh individu akan berbeza dengan kumpulan kerana kapasiti dan kekuatan mereka berbeza. Berkumpulan penting supaya kebaikan sekitar dapat diluaskan manakala kemunkaran pula dapat dibanteras (AtTaubah, 9:71).

No comments:

Post a Comment

Labels