Sunday 19 February 2017

Pemuda yang Keanak-anakan


Banyak hadis menyebut mengenai masa muda. Salah satunya ialah saranan baginda saw untuk merebut masa muda sebelum tua. Ada hadis lain tentang jaminan bahawa salah seorang yang akan menerima perlindungan Allah pada hari akhirat ialah pemuda yang membesar dalam suasana beribadah kepada Allah. Selain golongan ini, juga disebut tentang seseorang yang digoda wanita cantik dan berkedudukan untuk bermaksiat, yang besar kemungkinannya berlaku pada orang muda. Begitu juga ketika hari akhirat, kaki tidak berganjak sehingga ditanya tentang bagaimana kita menghabiskan masa muda.

Cuma sayang kematangan dan jiwa pemuda banyak yang tidak kelihatan hari ini. Tiada identiti tetap yang boleh mendefiniskan mereka. Budaya seperti raver, rempit, lepak cepat mendapat sambutan. Apabila diajak untuk serius, mereka lebih suka yang santai dan bermain-main. Hiburan dikejar setiap masa untuk mengisi masa dan hati yang kosong. Perwatakannya seolah-olah keanak-anakan, sedangkan ada hadis bahawa Allah kagum pada pemuda yang tiada padanya sifat shabwah (keanak-anakan) ini.

Anak-anak, antara sifatnya adalah tidak terdedah pada tanggungjawab. Harinya diisi dengan kitaran main, makan dan tidur. Emosi mereka tidaklah terkawal dengan baik, ada masanya mudah melenting, ada masa seronok bergelak ketawa. Apabila buat sesuatu, terkadang pentingkan diri. Jika membuat kerja, hasilnya mahu cepat diterima walaupun usaha diletakkan tak banyak mana. Sifat-sifat ini kelihatan comel dan boleh diterima jika yang melakukannya ialah kanak-kanak. Tapi kalau dewasa, ia perlukan rawatan kematangan.

Contoh baik dalam penggunaan masa muda sudah tentunya pada Rasulullah saw. Digelar AlAmin ketika usia muda. Mampu menyelesaikan pertelingkahan ketat kabilah untuk meletakkan Hajarul Aswad. Tanda baginda berfikiran jauh dan diterima baik oleh masyarakat setempat. Ketika baginda dirisik oleh Khadijah ra, terserlah kematangan dan kehebatan baginda dalam berniaga. Pernah juga baginda ditawarkan wanita jika berhenti berdakwah, yang pastinya tidak diterima. Jenaka baginda pula, sifatnya mendalam penuh makna seperti kenyataan bahawa orang tua tiada di dalam syurga. Bukan seperti gelak tawa kosong seperti rancangan di tv dan radio.

Maka ini yang kita cuba contohi sebagai umatnya. Peribadi pemuda yang mampu serius dalam laksanakan ketaatan pada Allah dan baik dalam memposisikan dirinya sesama manusia.

No comments:

Post a Comment

Labels