Thursday 16 February 2017

Pendakwah Mengelak Syubhah


Allah telah menjadikan perkara yang halal dan haram jelas melalui firman-Nya dan sunnah Rasulullah. Namun antara keduanya ada perkara yang tidak diputuskan nas yang dikenali sebagai perkara syubhah.

Seperti dalam hadis keenam daripada Hadis 40 Imam AnNawawi, perkara syubhah seeloknya dihindari supaya kita tidak terjatuh pd perkara haram ibarat kawasan larangan seorang raja. Namun dalam kehidupan seharian kita tidak terlepas daripada perkara syubhah dalam perkataan dan perbuatan seharian. Lebih-lebih lagi jika hidup bersama masyarakat barat, kerap juga perkara syubhah dilanggar dalam pilihan yang dibuat seharian.

Bagi seorang pendakwah, wajar baginya menghindari perkara syubhah dan apa sahaja yang boleh menimbulkan keraguan pada kewarakan dirinya. Pendakwah bukan sahaja perlu memelihara diri daripada halal dan haram, tetapi juga menunjukkan teladan yang baik dalam menghindari apa-apa perkara yang membawa jalan kepada perkara syubhah dan haram. Teladan atau uswah hasanah ini yang dicontohkan baik oleh sebaik-baik pendakwah iaitu Rasulullah saw (AlAhzaab, 33:21).

Selain perkataan perbuatan sehariannya di hadapan manusia, teladan pendakwah dilihat melalui penampilan dalam media sosial. Di sini pentingnya dia menghindari arus hedonisme dan perkara sia-sia secara berlebihan seperti berbual dan menonjolkan gaya hidup artis yang tidak berimej baik, filem yang tidak bermanfaat dan seumpamanya. Tiada nas yang melarangnya secara spesifik namun waraknya seorang pendakwah melarangnya daripada perkara itu. Jika pendakwah turun ke level itu di hadapan kawannya, bagaimana pula level masyarakat yang lain, ibarat pepatah guru kencing berdiri, murid kencing berlari.

No comments:

Post a Comment

Labels