Monday 9 March 2015

Do Not Impose Your Religion


Selalu juga orang berkata "do not impose your religion to other people", lebih lagi pada hari ini ketika ramai yang tidak mahu terikat dengan peraturan agama. Lebih parah lagi apabila ia diucap oleh orang Islam sendiri yang tidak menyedari bahawa agama itu meliputi keseluruhan aspek kehidupannya.

Khalifah
Pertama, Islam merupakan agama menitikberatkan hubungan sosial. Ketika Allah menjadikan kita, Dia mengamanahkan kita sebagai khalifah di atas muka bumi ini sebagai misi hidup. Tugas ini tidak dapat ditunaikan melainkan kita berhubung dengan manusia lain dengan pelbagai cara seperti menegur sapa, tolong menolong dalam kebaikan, hidup berorganisasi.

Secara tidak langsung ia menafikan kata-kata "do not impose your religion to other people" kerana dalam Islam, menegur sapa, berkerjasama yang dilakukan seharian, sama ada terhadap ahli keluarga atau kawan, merupakan sebahagian daripada agama dan dituntut serta diganjarkan pahala apabila melakukannya.

Peraturan
Kedua, peraturan merupakan sebahagian daripada perkara dalam perhubungan tersebut. Islam bukan sekadar menyuruh manusia berbuat baik dengan manusia lain, tetapi juga menetapkan larangan yang boleh merosakkan perhubungan tersebut. Malah, walaupun kesalahan itu kesannya terhad terhadap diri sendiri, Islam tetap melarangnya sebagai tanda rahmat (mengambil berat) terhadap keadaan diri tersebut daripada menderita kesusahan.

Sebab itu pelik kalau seseorang itu mahu orang lain bertegur sapa dengannya, menolongnya dalam kesusahan, tetapi apabila dia melakukan kesalahan, dia tidak mahu kesalahan tersebut dibetul dan dihentikan.

Ibadah Dengan Manusia Lain
Ketiga, dalam Islam ibadah yang melibatkan diri sendiri sangatlah sedikit berbanding ibadah melibatkan manusia lain. Ibadah sendiri terhad pada solat, zikir, self-help dan sebagainya. Itupun belum diambil kira bahawa solat fardu dituntut dilaksanakan secara berjemaah. Menguruskan zakat perlu beramai-ramai. Untuk berkahwin perlukan pasukan menjayakannya. Begitu juga mewujudkan komuniti yang selamat sejahtera. Apatah lagi dalam usaha menegakkan negara yang beroperasi berlandaskan syariat agama. Semuanya ada "do and don't" yang perlu dijaga.

Jadi, awal-awal lagi ayat "do not impose your religion" tersebut telah salah, kerana dalam Islam sendiri agama terlibat penting dalam perhubungan sesama manusia, bahkan menyumbang komposisi yang banyak dalam bentuk ibadah seseorang manusia.

In other words, yes you can say "do not impose your religion to other people", if and only if that religion is not Islam and that religion do not covers social aspect of human being.

No comments:

Post a Comment

Labels