Sunday 10 April 2011

Top 5 Lagu Santai yang Best

Untuk komiti Santai,
Korang memang best! Tahniah.

Semalam kami ada event, SANTAI atau nama panjangnya Sheffield Acoustic Night. Ala-ala konsert macam Malaysian Night / Geek Night. Kalau ikut penerangan dalam laman web, objektifnya memang mantap, suatu transformasi yang baik, aku kira. "... as a medium for any talented person who are interested to perform in a very relaxed atmosphere while conserving the good messages, following the syara’ and respecting the norm of the society."

Bak kata Raihan:
berhibur tiada salahnya kerana hiburan itu indah
hanya pabila salah memilihnya membuat kita jadi bersalah.

Mula-mula sebelum persembahan, siap ada tayangan video lagi, memetik ucapan Dr Asri / Ustaz Azhar dan Fatwa al Qardhawi tentang hiburan. Nak bagitau yang hiburan ni suatu fitrah bagi manusia, dan manusia tak mampu menafikannya. Macam-macam kisah dari sahabat diceritakan. Kesimpulannya, hiburan nyanyian itu harus dan tiada dalil qat'ie mengharamkan alat-alat muzik. So, let's have FUN!

Ok dalam banyak banyak persembahan yang ada tu, ni dia list top 5 yang aku suka dan enjoy mendengarnya. Aku kalau bab lagu ni, rentak yang aku consider dulu sama ada lagu tu best atau tak. Kalau lirik dia pulak bawa mesej yang mendalam, terus lagu tu aku jadikan lagu favourite yang akan selalu aku dengar.

5. Semangat yang Hilang

Malu bertanya kawan Sesat cari jalan pulang
Biar ia berkesan Di lubuk hati terbenam

Entah la aku tak dapat cari kat mane bestnya lagu ni. Rentak santai. Dan mungkin sebab lagu ni pasal semangat n semangat dalam diri aku ni kejap naik turun kejap ada hilang, tu sebabnya lagu ni jadi best kot.

4. Mirae

Impian selalunya dari langit yang tinggi
Aku takut tak dapat mencapainya, tetapi aku tetap berusaha

Kali terakhir aku dengar lagu Jepun ni, semasa zaman sekolah dulu. Liriknya mendalam; mengenai masa depan. Rentaknya pun masuk. Mantapnya lagu ni sampai tak cukup dengan terjemahan, siap ada yang buat lagu ni dalam versi Bahasa Melayu lagi.

3. Bukan Kerana Nama

Dengarkan bersama Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih Pada sesama insan Dan menyatakan kasih sayangmu

Lagu ni mengusik aku untuk bermuhasabah tentang keikhlasan dalam perbuatan seharian aku, terutamanya tulisan yang aku publish dalam blog ni, wall fb dan di tempat lain. Bukan banyak like yang dicari, tapi kesan keikhlasan yang aku alami.

2. Permata untuk Isteri

Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan

Bila dengar lagu ni, memang teringat pada pasangan suami isteri paling bahagia yang aku ada sekarang ni. Tak lain tak bukan ayah dan mak aku. Faktor rindu famili yang menebal dalam diri aku ni mungkin menambahkan lagi kesan lagu ni. Dengar lagu ni, rasa macam nak je dedikasikan lagu ni untuk mak aku bagi pihak ayah aku. Ye la, aku kan mane ade isteri lagi =)

1. Selagi Ada Rindu

Selagi ada waktu Selagi ada rindu
Biar beribu batu Ingin aku bertemu

Ok, ni lagu yang layak dapat tempat no satu untuk event ni. Walaupun macam femes, ni kali pertama aku dengar. Persembahan oleh Abg Safuan. Sebelum nyanyi, dia kata lagu ini untuk memperingati Rasulullah saw. Dan ia memang masuk dan menyentuh hati. Lebih hebat daripada nyanyian Kristal atas ni, mahupun Pak Long. Persembahan yang superb, ditambah dengan respond baik dari audiens. Thumbs up!

Kesimpulan yang aku buat, penganjuran kali pertama event ni memang mantap, dan ruang pembaikan masih banyak lagi. Apa-apapun, bravo.

Dan, yang pasti lagu yang live dengar time Santai 
lagi best daripada dengar di Youtube :)

1 comment:

  1. thumbs up faqih..missing you so much..^__^

    ReplyDelete

Labels