Sunday 26 February 2017

Berjalan dalam Kalangan Manusia


Antara perumpamaan bagi seruan seorang pendakwah ialah dia mempunyai cahaya untuk membawanya kepada manusia yang berada dalam kegelapan.

Dengan AlQuran dan Hadis pada tangannya, dia menyedarkan mereka pada kepentingan iman yang mendalam, Islam yang syumul dan kepentingan untuk berjemaah untuk menegakkan Islam. Dengannya masyarakat akan berubah daripada kegelapan kepada cahaya.

Hikmah, kebijaksanaan dan kemahiran yang ada pada pendakwah tidak sia-sia. Dia mengguna dan memanfaatkannya dengan cara yang terbaik untuk mengumpul manusia dan menyentuh hati mereka untuk bersama jalan dakwah dan tarbiyyah ini.

6:122 Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayah petunjuk), dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) yang menerangi (sehingga dapatlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapatlah) ia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia, (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya?

No comments:

Post a Comment

Labels