Wednesday 18 August 2010

Kisah Manjung dan Tarbiyyah

Ini ungkitan kisah lama saya

Manjung
Saya mula keluar dari Manjung untuk sambung belajar ketika Tingkatan 4 ke Klang. Biasalah, ketika taaruf sepanjang lebih 6 bulan tu, kenalah sebut asal tempat tinggal dan sekolah sebelumnya. Bila sebut nama Manjung, ramai yang terpinga-pinga. Dekat mana tu? 

Saya rasa Manjung ni dah maju, siap dapat taraf Majlis Perbandaran, tapi rupanya ramai jugak yang tak tahu di negeri mana Manjung ni. Benda yang sama berulang selama hampir 4 tahun. Nak sebut Manjung, kena bagitau Pulau Pangkor / Base TLDM kat Lumut / 1 jam suku dari Ipoh. Memang tak ramai tau.

Itu kisah dulu, tapi sekarang, orang lain dah mula kenal Manjung kat mane. Bandarnya dah pun maju, macam standard bandaraya. Semua kemudahan dah dekat-dekat. Orang yang duduk sini pun dah semakin ramai dan padat. Bila berprogram kat tempat lain pun, selalu jumpa dengan orang Manjung. Dah tinggal sikit orang yang tak tau Manjung kat mana. Ada la sikit-sikit yang tak kenal lagi.

Dengan orang celik politik pulak, bila sebut nama Nizar / Zambry MB Perak / Perak Dap Chairman, dorang terus kenal Manjung. Itulah adun kawasan sini.


Tarbiyyah
Saya mula rasa tempias tarbiyyah ketika tingkatan tiga. Ketika zaman tu, memang tak ramai tau halaqah tu apa. Tapi halaqah TV9 memang popular. Daurah pun baru nak dibiasakan, tapi bila orang sebut raudah (slip of tongue la tu), kami tak tau apa. Kalau orang sebut Islam, orang mesti selalu kaitkan dengan Universi Islam UIA, Parti Islam PAS, tapi jarang orang kaitkan dengan dakwah dan tarbiyyah.

Tapi sekarang, semakin saya membesar bersama orang di sekeliling saya, saya rasa sangat seronok bila orang sudah mula mengenali tarbiyyah. Rasa seronok tu semakin menjadi-jadi bila orang yang rapat dengan kita pun dah tersentuh rapat dengan tarbiyyah. Classmate yang nakal-nakal dulu, jiran sebelah rumah kawan bermain sama-sama, dan even sepupu yang bertepuk tampar dulu (sekarang dah tak boleh, sebab dia seorang akhawat hebat, hahha), semakin ramai yang sudah memahami jalan Islam, dakwah dan tarbiyyah.

Sana sini dah senang nak jumpa ikhwah akhawat. Rasa sangat bahagia kerana akhirnya nikmat dakwah dan tarbiyyah itu akhirnya dikongsi dengan orang ramai. Sekarang, ia sudah semakin terang dan jelas. Semoga ia terus bergerak laju ke dalam masyarakat, menyebarkan nilai-nilai Islam (afshu as Salam).

Namun, ada suatu nasihat daripada syeikh dakwah kita ini, al Banna. Katanya, "Saya ingin berterus terang kepada kalian bahwa dakwah yang kita emban ini belum banyak diketahui orang. Nanti, di saat mereka telah mengetahui dan memahami tujuan dan sasarannya, niscaya akan terjadi permusuhan dan penentangan dari mereka. Di depan kalian akan terbentang berbagai kesulitan dan kalian akan menemui banyak kendala. Saat itu berarti kalian telah memulai meniti jalan para aktivis dakwah yang sesungguhnya."

Ayuh, persiapkan diri kita! Semoga terus tsabat, mewarnakan masa depan bersama!

11 comments:

  1. Dulu ingatkan Manjung kat negeri sembilan..haha..pas dah melawat hr tu, barula tau..huhu..
    betul2, klu sebut Islam jer, UIA, PAS, KISAS (hehe), sekolah pondok dsb lah..padahal kadang2 kita tak sedar org brlatar belakangkn biasa2 jer pn lg byk ilmu drp kita..malah setangahnya lgi hebat (sbb prnh jmpa..huhu)...low profile jer, tp dlam dakwah tarbiyah semua tiada bezanya, kecuali ilmu dn akhlak...(dan metode)huhuhu..

    ReplyDelete
  2. Banyak sungguh huhu anda =)
    Betul tu, tiada bezanya kita.

    ReplyDelete
  3. hehe.. saya dulu duduk kt sitiawan je..
    blaja kat skolah seri selamat..
    (Dekat ngan PPD)
    darjah 4-6..

    then umah kat blakang ahmad boestamam..
    huhu..
    taman aman muhibbah..

    (manjung tu kenal sgt2 dh.. haha)
    then akhirnya pindah ke Kampar, Perak..
    dari form1-3

    form 4lak, pindah sg buloh,
    smpai l skrg..
    ^_^

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah manjung dah maju dengan dakwah n tarbiyah.. kini nk berusaha nk memajukan tg rambutan dengan dakwah dan tarbiyah juge.. insyaAllah...doakan..

    ReplyDelete
  5. ---> Mohammad Aiman
    Owh, orang manjung jugak. Nice la. Kena tunjukkan orang manjung ni ramainya baik-baik belaka =)

    ReplyDelete
  6. ---> n.a.n.
    All the best then! Sama-sama mendoakan.

    ReplyDelete
  7. cool nye post ni.
    suke!
    inshaAllah sama2 bersiap siaga!
    hihi

    p.s. la manjung tu dekat pantai ker...ingatkan dekat atas Ipoh tu ha

    ReplyDelete
  8. Thanx Fahmi.
    Datang la sini, boleh ajak mandi laut, sungai yang belambak-lambak kat sini ^_^

    ReplyDelete
  9. salam'alaik

    manjung permai~ (teringat lak lagu nihh.. tau x lagu nih?) huu~

    neway jom jom suburkan da'wa di manjung nih dik biiznillah

    btw fly mane nnt ea?

    p/s: x sangka ade gak org nk wat blog ttg manjung huu~

    ReplyDelete
  10. Alaik' salam

    Lagu Manjung Permai dah xvalid. Tu lagu lama waktu Manjung bawah management Majlis Daerah. Tapi ingat lagi kitorang kena nyanyi time perhimpunan. Macam lawak.

    Insya-Allah fly ke UK raya nanti. University of Sheffield.

    p/s Mengharapkan lebih kesuburan dakwah di Manjung. Kitalah orangnya. Biiznillah.

    ReplyDelete

Labels