Monday 9 August 2010

Pengisian Retreat Kami

Sedangkan Maher Zain pun pernah membawakan persoalan, 
"Is He satisfied? Is Allah satisfied?"

Retreat kami bermula dengan tajuk asas. Permasalahan umat yang berlaku pada masa kini. Kalau kita merasakan kehidupan yang kita jalani sekarang sudah cukup selesa, kita salah. Kerana ada pelbagai perkara dan peristiwa yang berlaku dan beredar sekeliling kita tidak selari dengan kehendak Tuhan kita, Allah.

Ustaz Hazizi cukup bijak. Dia tidak mahu syok sendiri bercerita mengenai masalah masyarakat kita, tetapi membiarkan kami menyatakan apa yang tidak kena dengan situasa masa sekarang. Agar sama-sama kita merasai bahawa itu merupakan masalah kita bersama, bukan masalah Ustaz Hazizi seorang sahaja.

Thanx Ammar!

Saya kira dia mengambil silibus daripada Dakwatuna yang ditulis oleh Imam as Syahid. Beliau menyenaraikan masalah yang wujud dalam situasi sekarang dalam tujuh aspek.

Politik: Bangsa ini telah dijajah oleh musuhnya. Masyarakatnya hidup dalam keadaan berpuak, bermusuh dan berpecah.

Ekonomi: Amalan riba berleluasa di semua lapisan. Syarikat asing menguasai sumber kekayaan mereka.

Pemikiran: Kekeliruan, kemurtadan dan amalan menolak tuhan yang boleh menggugat akidah mereka dan menghancurkan nilai-nilai baik dalam diri masyarakat mereka.

Sosial: Budaya pergaulan bebas. Keruntuhan akhlak. Tidak mahu terikat dengan mana-mana budaya baik yang mereka warisi daripada generasi lama. Sifat terikut-ikut dengan budaya barat.

Undang-undang ciptaan manusia yang tidak mampu menakutkan penjenayah dan tidak mampu mendidik serta tidak mampu mengembalikan hak daripada orang yang zalim. Mereka mengamalkan undang-undang yang tidak mampu menandingi undang-undang langit yang telah digubal oleh Tuhan yang mencipta manusia, Raja segala-galanya dan Pemilik jiwa manusia.

Kepincangan dalam dasar pelajaran dan polisi pendidikan hingga menghalang generasi baru; bakal pemimpin dan pendokong kebangkitan masa depan daripada menerima bimbingan yang betul.

Kejiwaan, bangsa ini ditimpa sifat-sifat putus asa, malas, pengecut, rendah diri, bacul, kedekut dan ego yang menyekat tangan mereka dari sifat memberi. Hanya berdiam diri tanpa mampu memberikan sebarang pengorbanan. Terkeluar daripada senarai pahlawan. Masuk ke dalam barisan mereka yang hanya mahu berseronok dan berhibur.

Edit daripada: al Banna, Majmuatu ar Rasail, Dakwatuna

Akhirnya kita menyedari bahawa kita perlu melakukan perubahan ke atas tujuh-tujuh aspek ini. Kerana katanya: Yang berasa selesa dengan keadaan masing-masing pasti tidak akan melakukan perubahan. Kerana perubahan itu datang dengan risiko juga ketidakselesaan. 

Maka barulah kami sedar, sebab itulah dia membawakan kepada kami tajuk Manhaj at Taghyir. Agar kami mudah memahami perubahan yang bagaimana yang kami mahukan. 

Dah lama aku tak cakap perkataan ini

No comments:

Post a Comment

Labels