Tuesday 24 August 2010

Takutkan Harimau ...

Ini sketsa Program Iftar dan Qiam kami tempoh hari. 
Ada kecil, ada besar. Ada muda, ada tua muda.

Versi manusia biasa, kalau takut harimau, tak pernah teringin nak jumpa dalam hutan pun. Kalau dah jumpa, terus lari. Versi budak-budak, kalau takut hantu, xnak dengar cerita yang seram-seram. Bila sorang-sorang, mula rasa sejuk satu badan. Tapi versi orang kampung, kalau dah takut bila panjat pokok kelapa tinggi-tinggi, terus peluk batang pokok erat-erat. Lagi tinggi, lagi gayat, lagi kena pegang kuat-kuat.

Perkara yang sama. Takut. Tapi versi orang kampung memang lain daripada yang lain.


Takutkan Allah pula menjadikan kita semakin bersemangat dekat dengannya, bukan semakin menjauh. Bahasa Arabnya Taqarrub. Jadi perlulah ada rasa teringin nak berjumpa dengan-Nya. Bukannya semakin lari jauh daripada-Nya. Perlulah juga semakin bersemangat ingin mengenali-Nya dan mengetahui cerita-cerita-Nya. Juga rasa berbahagia apabila berseorangan bermunajat terhadapnya. Yang pasti, takut itu menjadikan kita ingin terus memegang erat tali-Nya.

إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ
Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyuk kepada Kami.
[al Anbiya', 21:90]
[Roghaban] itu penuh pengharapan. [Rohaban] itu pula penuh rasa cemas.

Mudah-mudahan, bersempena Ramadan ini. Laalli Min allazina Yattaqun

1 comment:

  1. Tak pernah pulak terfikir like tat. I get watcha mean... :)

    ReplyDelete

Labels