Tuesday 4 August 2015

Deskriminasi Kaum di Malaysia



Apabila berdepan dengan topik ini, mereka yang selalu ketepikan persoalan bangsa akan cuba untuk mengelak untuk berbincang. Risau menjadi rasis, seperti yang mereka sendiri ukurkan. Ada juga yang lebih dahsyat lagi yang termakan racun sehingga mengatakan bangsa lain tidak amalkan deskriminasi, hanya anak bangsanya sendiri. Salah satu tanda apolegetik yang melanda.

Betulkah Melayu mendeskriminasi bangsa lain? Orang yang selalu katakan ini berhujah dengan perlembagaan yang letakkan Islam sebagai kedudukan tinggi, ada hak keistimewaan bangsa Melayu dan peruntukan-peruntukan khas lain.

Sebenarnya ini merupakan identiti negara yang tercipta sejak sekian lama. Survival nenek moyang bangsa Melayu sehingga hari inilah yang menjadi punca tercipta negara ini sehingga melahirkan perjanjian yang terdapat dalam perlembagaan tersebut. Dengannyalah negara ini aman dan rakyatnya aman membina kehidupan dan kekayaan. Daripada perlembagaan ini terhasillah undang-undang dan keputusan untuk memelihara identiti ini seperti berlaku dalam kes kalimah Allah.

Dan betulkah tiada deskriminasi kaum di Malaysia. Ia ada, wujud bukti akademik mengesahkannya. Kajian Lee dan Muhammad (2012) merupakan satu contoh wujud deskriminasi bangsa yang sangat tinggi terhadap bangsa Melayu dalam sektor swasta. Buku The Colour of Inequality turut menghuraikan bentuk deskriminasi lain yang menyebelahi Cina dan mengetepikan warga bumiputera. Kesannya, bumiputera khususnya Melayu ketinggalan dalam ekonomi lalu boleh membawa impak lain kepada negara kerana kedudukannya sebagai bangsa utama negara.

Ini licik kerana deskriminasi seperti ini tidak dihitamputihkan seperti wujud ayat “Pengambilan bumiputera dihadkan”. Dokumen rasmi yang nyatakan “Islam sebagai agama bagi Persekutuan” pula dituduh menindas. Yang apolegetik akan termakan dakyah chauvinisme ini hingga tersilap label yang bertolak ansur sebagai rasis, yang rasis pula sebagai yang bertolak ansur.

No comments:

Post a Comment

Labels