Friday 28 August 2015

Melaka Mengajar Erti Merdeka

Gambaran Kota Melaka bertahan melawan Portugis

Musim kemerdekaan ini elok kita ambil pengajaran daripada sejarah panjang negara kita. 1511 Melaka mula hilang kedaulatannya apabila dijajah British.

Mereka yang bijak patut berfikir atas sebab apa hilangnya tanah air berharga ini. Mereka yang berfikir ideal bahawa dunia ini tiada permusuhan dan pertembungan tidak akan mudah mendapat jawapan. Mereka yang memerhati akan melihat bahawa ini tidak lain tidak bukan merupakan hasil pertembungan agenda antara Islam dengan bukan Islam.

Portugis tidak datang untuk perdagangan dan rempah semata-mata. Bukan bunga cengkih, tongkat ali yang mereka cari. Dengan cuaca dan persekitaran berbeza di negara sana, mereka dah ada rempah sendiri.

Rekod sejarah memberikan jawapan. Surat dari pembesar dan raja mereka jelas menyebut tentang proses kristianisasi. Tindakan mereka membongkar nisan dan binaan Islam di Melaka untuk dijadikan kota menambah lagi bukti. Bahawa kaum yang tidak menyiapkan diri dalam menghadapi pertembungan agenda akan berada dalam kehinaan.

No comments:

Post a Comment

Labels