Sunday 9 August 2015

Lambat Pick Up


Dalam memahami pertembungan agenda Islam dengan yang lain, perlu ada mindset awal bahawa ia merupakan perkara biasa dan telah dijanjikan akan berterusan berlaku.

Agama Islam memandu kita bahawa musuh utama ialah syaitan. Dia sedaya upaya menggunakan anak Adam agar menyebelahi agendanya agar sesat bersama. Agenda syaitan yang mempertuhankan nafsu diarusperdanakan. Maka sebahagian manusia terikut lalu tersimpang daripada jalan Allah padahal Dia menuntut ketaatan penuh kepada-Nya. Sedar tidak sedar, mereka menjadi tentera-tentera syaitan yang naif, lalu rugi di dunia dan akhirat.

Islam juga menjelaskan ada juga permusuhan kuat daripada golongan manusia iaitulah Yahudi dan Nasrani. Mereka tidak akan reda dengan kaum muslimin sehinggalah orang Islam mengikuti agama mereka. Selama-lamanya Yahudi dan Nasrani berusaha ke arah itu, baik melalui kaedah lembut atau melalui jalan kekerasan.

Tetapi mereka yang cuba sendiri-sendiri untuk membaca pertembungan hari ini akan melupakan asas ini. Lalu ada yang berpendirian agenda Islam tidak perlu berlakunya pertembungan. Juga yang konfius mengapa ada kelompok yang memusuhi mereka. Juga tidak sanggup dan tidak bersedia menghadapi pertembungan kerana tidak memahami mengapa mereka dimusuhi.

Ketinggalanlah mereka dalam perlumbaan pengaruh dan kekuatan ini, lantaran mengetepikan panduan awal daripada alQuran.

No comments:

Post a Comment

Labels