Thursday 2 July 2015

Ramadan Mendidik Nafsu


Ramadan ini, apabila sentuh topik hawa nafsu, kita perlu kembali kepada definisi asal hawa iaitulah segala yang bertentangan dengan wahyu dan dibisikkan oleh syaitan. Seperti selalu yang dipesan dalam tazkirah, bulan ini melatih kita mengawal, bukannya mengempang hawa.

Maka target yang terbaik ialah memastikan keluarnya kita daripada bulan Ramadan nanti, sisi keburukan dan kelemahan diri dapat dibaiki. Jalan menuju hawa nafsu dapat ditutup. Ia bukan seperti “Ramadan ini tangguh dahulu, Syawal nanti kita kembali”. Walaupun ia mungkin kelihatan baik daripada “Daripada hipokrit baik bulan Ramadan sahaja, baik samakan sahaja Ramadan ini dengan bulan lain”.

Sasaran yang terbaik ialah dapat menyalurkan keinginan nafsu daripada hawa kepada kebaikan. Satu jam yang terbazir sebelum ini atas jalan hawa nafsu selepas ini dapat digantikan dengan satu jam kebaikan. Ia seperti, “Kalau Ramadan ini aku dah terbiasa, maka Syawal nanti dan untuk tahun mendatang akan mujahadah teruskan lagi”.

Akhirnya kita mendekati semula kepada perkara asas dalam diri kita, menjauhi hawa nafsu dan mendekati wahyu. Tertarik kepada iman, bukan kepada syaitan.

No comments:

Post a Comment

Labels