Monday 29 June 2015

(Tidak) Berani Mengutuk LGBT


Antara petikan dalam alMuntalaq yang berkesan dalam diri saya ialah kata-kata penulis, Sheikh ArRashid bahawa ketika Allah menyebut tentang hawa nafsu, Dia pasti akan mencelanya. Pengikutnya pula akan dikutuk. Beberapa contoh diberikan seperti dalam alJatsiyah, 45:23 dan alMukminun, 23:71.

Pada hari ini, pelbagai bentuk hawa nafsu dijadikan arus perdana. Ada yang bergerak dalam NGO, ada yang cuba mengesahkan kewujudan mereka melalui undang-undang. Terbaru ialah perkahwinan sejenis LGBT yang diiktiraf di Amerika Syarikat. 

Situasi menjadi lebih malang apabila pejuang Islam tidak dapat memberikan pendirian tegas terhadap arus hawa nafsu ini. Berbanding mengambil pendekatan alQuran yang mencela, ada antara mereka yang diam seolah merelakan perkara tersebut berlaku. Ada juga yang kagum dengan demokratiknya pejuang hawa nafsu mendapatkan hak mereka melalui undang-undang. Juga ada yang tidak berani menentang apabila hawa nafsu tersebut dikosmetikkan dengan sedikit kebaikan seperti yang COMANGO lakukan. 


Mungkin ia datang daripada persepsi bahawa dalam dunia ini tiada musuh yang perlu ditentang. Hakikatnya wahyu sudahpun menyenaraikan musuh bagi umat Islam baik berupa syaitan, jin dan manusia. Kalaupun tak berani mengatakan sesebuah pihak itu sebagai musuh secara spesifik, paling tidak katakan bahawa tujuan mereka merupakan suatu yang batil serta layak untuk dicela dan dikeji. Bukannya dengan diam dan merelakan pendekatan mereka.

No comments:

Post a Comment

Labels