Thursday 11 June 2015

Kenyataan Berbeza dengan Realiti


Apabila bercerita tentang orang politik, selalu orang pesan tidak semua kata mereka boleh dipegang. Sebab itu ada istilah "ayat politik”, bermaksud kenyataan daripada orang politik tidak boleh difahami secara lurus, ia berbelit-belit dan boleh saja maksud sebenar bertentangan 180 darjah daripada kenyataan yang disebut.

Perkara seperti ini terjadi kebiasaannya untuk menyelamatkan atau meraih undi daripada masyarakat. Boleh juga kerana mahukan imej yang bersih; supaya apabila masyarakat bertanya, mereka dapat memberikan jawapan yang bersih dan selamat, walaupun realitinya tidak seperti itu. 

Ataupun berlaku apabila orang bawah tidak memahami percaturan yang dilakukan orang atasan mereka. Situasi ini menarik kerana orang atas terlepas daripada menjawab sedangkan orang bawah akan kelihatan jujur. Realitinya orang bawah tersebut bertindak sebagai pupet dan diagendakan orang atasan.

Contohnya, DAP mengatakan mereka menjunjung perlembagaan dan menyokong Perkara 153, sedangkan beberapa kenyataan pemimpin mereka bertentangan dengan roh perlembagaan, bahkan cuba menghakis kepentingan Melayu dalam Perkara 153 tersebut. Baca: Kenali DAP for Dummies (Kejahatan dan Keburukan DAP) (Mengajar dan Belajar)

Ada ahli Parlimen DAP berbangsa Melayu pernah menafikan partinya tidak dikuasai evengelis. Ini contoh kenyataan yang berbeza dengan realiti, sama ada kerana dia tidak sedar ataupun ia ayat untuk selamatkan imej parti dan diri sendiri. Bukan sedikit pemimpin mereka yang terlibat aktif dengan aktif dengan gereja dan menjadikannya sebagai medium penyebaran ideologi mereka. Baca: Raja Petra and Sakmongkol on ‘terrorists’ and ‘evangelists’ (Helen Ang).

Contoh lain yang lebih umum, selalu kita jumpa orang sebut mereka tidak amalkan kronisme, nepotisme, tidak bias dalam memilih kakitangan, padahal ikutkan realiti birokrasi, ia sangat sukar untuk dielakkan. Projek besar lebih senang dipantau apabila diberikan kepada orang yang rapat dan dipercayai. Ahli pihak lawan, walaupun jujur dan professional, tidak diserap masuk sebagai kakitangan, kerana risaukan risiko yang terjadi jika ahli pihak lawan tersebut menyebarkan ideologinya.


Sebab itu, nak fahami pendirian politik ini, jangan cari kenyataan asas mereka dalam polisi atau perlembagaan parti. Itu hanya hiasan untuk kaburkan mata ahli masyarakat yang naif. Kumpul kenyataan mereka dalam pelbagai isu, dan lihat secara keseluruhan, dengan cara ini senang untuk kita memahami apa yang mereka mahu maksudkan.

No comments:

Post a Comment

Labels