Thursday 23 July 2015

Apa Maksud Neraca


Selalu orang pesan nak lihat realiti hari ini perlu berdasarkan neraca alQuran dan asSunnah. Maksudnya menilai sesuatu perkara perlu melalui pertimbangan wahyu. Wahyu katakan ma'ruf, amalkanlah ia walau berseorangan. Wahyu katakannya salah, ketepikan dia, walau disambut ramai. Namun sekarang mungkin dah dikesampingkan, hanya kerana mahu mengejar nilai demokrasi dan memuaskan tuntutan hak asasi.

Perkataan sederhana dan moderate kalau dipandang ikut neraca dunia dan akal bebas ialah untuk mereka yang mempersoalkan hukum agama, mengamalkan Islam pada diri sahaja tanpa ada dakwah kepada orang lain, hadkan Islam pada ibadah rohani dan masjid sahaja.

Tetapi sederhana pada neraca alQuran akan bawa kepada istilah wasatan seperti dalam alBaqarah. Menunaikan tanggungjawab syahadah bukan sahaja untuk diri, tetapi ada juga tanggungjawab pada umat yang lain dalam menjalankan amar makruf nahi munkar agar tertegak hukum Allah pada diri dan negara.

Contoh lain, mungkin kalau ikut neraca sendiri, hidup bersatu itu apabila tidak kisah kamu kafir atau muslim, makan makanan yang sama, baik halal atau tidak. Lalu senang hati mengatakan inilah perpaduan yang diinginkan.

Sebagaimana makan ada peraturannya dalam Islam, begitu jugalah sistem masyarakat dan pemerintahan dalam Islam. Kesatuan bukan bermaksud semua manusia sama, lalu peraturan boleh dilanggar. Ada dalil dalam alQuran dan asSunnah yang perlu dipatuhi dalam hal ini, bukan terus ambil kata-kata bahawa Islam memberikan ruang sebebas-bebasnya dalam berpolitik.

Buat program, masuk pilihanraya akan menelan banyak duit, pernah sampai hilang deposit. Neraca dunia sahaja mengatakan bahawa ia merugikan, tetapi neraca akhirat memberikan khabar gembira bahawa ia termasuk dalam pengorbanan dalam berjuang yang akan diberi ganjaran di akhirat nanti.

No comments:

Post a Comment

Labels