Tuesday 19 May 2015

Budaya Setempat


1. Asalnya manusia dicipta dengan pelbagai pendapat. Perbezaan pendapat diraikan selagi mana dalam kerangka syara. Fiqh sendiri yang berlandaskan kehidupan Rasulullah pun sudah beribu-ribu khilaf wujud yang perlu ditoleransikan. Apatah lagi dalam soal kehidupan seharian yang ada pelbagai warna-warni dan gaya.

2. Apabila masuk dalam sesuatu kawasan dan masyarakatnya, perlu untuk kita untuk memahami kebiasaan atau praktis di situ untuk tidak menimbulkan situasi pelik dan konflik. Manusia makhluk yang bersosial dengan masyarakat, sebab itu sebolehnya pertembungan dengan masyarakat ramai perlu dielak.

3. Orang yang berfikiran terbuka akan menerima budaya setempat walaupun ia bertentangan dengan pendapat dirinya. Adab sopan kebiasaan akan dihormati. Apatah lagi kalau ia berbentuk peraturan yang ditetapkan di tempat tersebut. Dia tidak akan memperlekeh masyarakat tersebut kononnya atas alasan pendapatnya lebih unik, cool dan mahu kelihatan terbuka.

4. Contohnya berselfie ketika menerima ijazah daripada Naib Cancellor universiti. Kalau itu peraturannya patuhi saja. Lebih-lebih lagi yang memberinya ialah tokoh yang lebih berusia daripada kita. Dalam upacara yang penuh adat istiadat. Ikut suka mereka nak buat apa dan tentukan, itu majlis dan tempat mereka.

5. Dalam fiqh, ada banyak contoh. Qunut, zikir jahar ramai-ramai, qiraat berbeza. Ada ustaz bercerita, ketika dia mahu solat subuh di surau airport, tiba-tiba meluru seorang lelaki mahu menjadi imam. Lalu lelaki tersebut berikan pengumuman bahawa dia bermazhab hanafi, tidak membaca qunut. Sedangkan jika kita memahami khilaf fiqh dan bersifat terbuka, ia bukanlah sesuatu yang sesat dan salah. Imam mazhab sendiri berikan teladan yang baik dengan ketepikan sementara pendapatnya ketika bersama kelompok bermazhab lain. Inilah namanya budaya menghormati dan toleransi.

6. Duduk di negara arab yang tidak kisah lampu isyarat, hon sini sana. Balik Malaysia nak pakai perangai sama konon nak nampak hebat bawak kereta, mestilah dapat saman bertimbun-timbun, orang pun snap tangkap gambar condemn dan tak suka. Takkan nak guna alasan lampu isyarat tiada dalilnya dalam Quran dan Sunnah.

7. Apabila bercampur dengan masyarakat, kita tak perlu untuk rigid dan menangkan pendapat kita. Apa yang dah menjadi kebiasaan dalam masyarakat tersebut dan tidak bertentangan dengan syara, terimalah saja. Jangan salahkan sesiapa ketika anda nak kekal rigid dan menangkan pendapat cool itu jika nanti masyarakat tidak menerima anda atau kenakan tindakan tatatertib.

8. Nak kekal juga dengan pendirian sebegitu, buat di tempat yang lain atau bina susana baru menggunakan pengaruh anda. Bukannya dengan ceroboh masuk tempat dan budaya orang lain.

No comments:

Post a Comment

Labels