Thursday 30 April 2015

Formula Hati Lembut


Kalau teliti pertembungan politik dunia, tidak ada yang namanya perjanjian seperti “aku buat baik di negara ini, jangan buat jahat pada aku di negara sana”. Tidak ada secara konkrit, mahupun pada realiti.

Biasanya kata-kata seperti itu datang daripada mereka berhati lembut. Golongan lembut ini sentiasa melihat dunia ini hanya pada kebaikan, tanpa memerhatikan adanya kuasa lain yang mencorak perjalanan dunia, sama ada kuasa yang jelas jahat (seperti zionis Israel) atau kuasa yang tidak mempedulikan mereka dalam pemerintahan negara.

Ayat yang biasa mereka pakai, “cuba bayangkan kalau perkara ini dilakukan pemerintah sana terhadap saudara seislam kita”.

Akibatnya, mereka disilaukan dengan kosmetik toleransi, integrasi dan kecekapan Barat, lalu terlupa bahawa mereka mempunyai panduan syariat dalam memimpin dan berkuasa. Tetapi mereka mengabaikannya semata-mata untuk kelihatan sama arah dengan Barat.

Dalam syariat sudah ada konsep ahlu zimmah juga hak-hak mereka. Betul kedudukan mereka terjaga, tetapi bukan semua perkara perlu turuti kemahuan mereka. Ada juga hifzuddin, tanggungjawab pemerintah menjaga nilai agama rakyat. Tak perlu untuk kelihatan “rahmah” pada bukan Islam, lalu ketepikan sisi tegas dan prinsip menjaga agama.

Ini bukannya soal muslim sepatutnya menjadi contoh kepada bangsa lain. Hakikatnya, siapa yang berkuasa di sesuatu tempat akan menentukan bentuk pentadbiran yang mereka percaya.

Kalau mahu bicara tentang muslim sebagai qudwah, kita sebagai orang Islam perlu percaya siasah syariah yang ada pada agama kita membawa rahmat pada seluruh manusia dan alam semesta. Tinggal saja kita yang perlu gali pengetahuan tersebut dan aplikasinya dalam mencorak negara.

--

French Muslim student banned from school for wearing long black skirt
According to the 2004 law that governs secularity in schools, veils, the Jewish kippa or large Christian crosses are banned in educational establishments, but “discreet religious signs” are allowed.

Another Muslim woman who served time in the Cuyahoga County Jail is suing the county, claiming that jail staffers forced her to participate in Christian religious services.

Technically, freedom of religion is enshrined in the constitution of Tajikistan. But in reality, religious practice–at least for members of the country’s Muslim majority–is tightly controlled by the state. In recent months, Tajikistan has further steadied its grip on the practice of Islam with the president commenting on proper attire, reports of forced beard-shavings, and new regulations on who can travel to Mecca on hajj.

The imams of the mosques in the Xinjiang (East Turkestan) have been forerced to gather in a square dancing en masse. State Chinese news have said that in the name of "civilization" the imams have been forced to dance in the town square. At the same time they were forced to chant out slogans such as 'peace of the country gives peace to the soul". Many of the imams were forcibly given Chinese flags - the same demonstration also included university students.

The letter purports to outline a plot by Muslims to takeover schools and impose extremist or hard-line views of Islam. The document proved to be a fake, but accusations of an extremist plot still persists. The Muslim Council of Britain unequivocally condemns all terrorism and extremism and we have not seen any evidence to date of such activities in Birmingham schools.

No comments:

Post a Comment

Labels