Friday 3 April 2015

Politik dan Penting Diri


Bila perhatikan reaksi masyarakat terhadap isu semasa, ada masanya terasa masyarakat kita semakin dibiasakan dengan budaya pentingkan diri. Ground rule adalah biar diri dia senang, orang lain biarkan adaptasi dengan keinginan diri dia. Kepentingan diri sendiri diutamakan berbanding kepentingan orang ramai. Ada beberapa contoh senario boleh kita perhatikan.

1. Ketirisan Wang Negara
Mereka masukkan duit rakyat dalam poket sendiri melalui tuntutan yang tidak wajar, biasanya boleh overclaim sehingga beribu atau berjuta ringgit. Kesannya, kewangan negara semakin membimbangkan. Tapi bagi mereka, apabila keadaan sedemikian berlaku, negara pasti akan ada inisiatif kewangan untuk mengawal keadaan ekonomi yang bahaya ini (seperti cukai dan kempen penjimatan). Faham mudah mereka, duit negara sentiasa ada, sayang jika tak tuntut walaupun dengan apa juga cara. Rasuah dibuat sewenang-wenangnya. Orang sibuk tingkatkan produktiviti, mereka membocorkan integriti.

2. GST
Negara kita dah sampai masanya dalam keadaan memerlukan tambahan masukan kewangan. Duit petroleum, sumber alam, mahupun pelbagai cukai sebelum ini dilihat tak mampu menambah baik kesihatan ekonomi negara. Solusi di pihak kerajaan adalah mendapatkan kewangan melalui cukai. Kesannya, akan berlaku penambahan harga (semakin banyak berbelanja, semakin tinggi jumlah GST). Tapi bagi sesetengah orang, mereka tidak peduli walaupun negara sudah tidak sihat kewangannya. Apa salahnya sedikit duit itu diberikan semula untuk sama-sama menolong membaiki ekonomi negara. Kes yang sama untuk subsidi minyak petrol; harga minyak yang rendah mengakibatkan pulangan kepada negara kita menjadi sedikit.

3. Undang-undang Sivil
Kadang-kadang di papan tanda “Dilarang Membuang Sampah, Denda RM 6000”, di situlah orang tidak kisah membuang sampah merata. Alasan biasa, Majlis Perbandaran sudah menggajikan orang untuk membersih persekitaran, apa salahnya membuang sampah merata-rata. Begitu juga peraturan lain seperti memandu secara berbahaya, kelakuan tidak senonoh di tempat awam dll. Mentaliti pentingkan diri seperti ini bukan sahaja tidak membantu, malah memburukkan lagi suasana.

Mungkin ini hasil didikan politik tidak sihat negara kita. Asalkan dapat kumpul orang tanda sokongan (punca penyakit penting diri), walaupun perlu dengan sengaja menyembunyikan fakta yang berkaitan.

No comments:

Post a Comment

Labels