Tuesday 14 December 2010

Cepat dan Selamat

Alkisah Nak Jadi Kaya Raya
Mengejar Wang Berjuta-juta

KUALA LUMPUR 14 Dis. — Kerana terpedaya dengan janji pendapatan yang lumayan dalam tempoh singkat melalui pelbagai skim pelaburan, lebih 3,000 orang kerugian berjuta-juta ringgit dalam masa enam bulan lepas. Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T. Murugiah berkata, kes terbaru yang dilaporkan ialah RM40,000 untuk perniagaan rumpai laut menggunakan mesin serba guna, Mat Kiosk yang menjanjikan pulangan sebanyak RM2,000 setiap bulan.

1. Lebih kurang kata Ustaz Zaharuddin, dalam hidup kita, memang kita selalu kejarkan benda yang instant, yang cepat keluar hasilnya. Belajar nak cepat habis, kalau ada program fast-track degree nak ambil, skim cepat kaya pun nak layan, mee segera pun selalu makan. Sampaikan kahwin pun, kalau boleh nak cepat jer prosesnya.

كَلا بَلْ تُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ

... Sebenarnya kamu mencintai kehidupan dunia
[al Qiyamah, 75:20]

2. Semua nak segera. [al Ajilah] kalau dalam Bahasa Arabnya. Dalam al Quran, tiga kali perkataan ini diulang, salah satunya dalam al Qiyamah. Allah kata manusia ini sukakan kepada dunia yang sifatnya, balasan segera. Lalu tertinggallah akhirat, tak dilayan sebaiknya sebab dunia dah ambil proportion yang banyak dalam hidup. Ye lah, tak sanggup tunggu balasan yang sengaja Allah lewat bayarkan.

وَتَذَرُونَ الآخِرَةَ

dan kamu meninggalkan kehidupan akhirat
[al Qiyamah, 75:21]

3. Yang bahayanya, takut benda yang segera ni banyak bahaya dan mudaratnya. Mee segera memang diketahui umum suatu yang tak sihat. Bawak kereta laju-laju, takut kemalangan atau dapat saman ekor. Masuk skim cepat kaya, dah banyak yang lesap pelaburannya. Bahkan dalam dakwah pun, tergesa-gesa harapan pada mad'u boleh menyebabkan wujudnya lapisan level yang tidak matang.


Yang best, slow and steady. Ingat ni!
"Wahai manusia, laksanakanlah amalan-amalan menurut kemampuan kamu. Sesungguhnya Allah tidak akan bosan sebelum kamu merasa bosan. Sesungguhnya amalan yang paling disukai Allah ialah amalan yang ringan namun berterusan."
[HR Muslim]


3 comments:

  1. huhu pasnih xleh nak cepat je. slow and steady bro..;)

    ReplyDelete
  2. Yup, slow n steady.
    Jangan gopoh-gapah. Mantain your speed (especially blog tu, seronok baca =)

    ReplyDelete

Labels