Friday 17 December 2010

Henset Entah Kat Mana


Ada satu habit yang entah aku tak tau susah sangat nak ubah atau tak. Tapi sepanjang aku hidup ni memang diakui, ramai yang tak suka dengan habit ni. Ramai yang rasa panas, dan yang nak mengamuk pun ada. Dahsyat jugak kot masalah dengan habit ni.

Habit apa? Tinggal henset entah kat mana sampai orang nak call / contact pun susah. Adik kepada habit ni, sengaja tak angkat phone / reply sms walaupun tahu, respons dia diperlukan.

Aku pun tak suka jugak habit ni. Kalau tinggal henset, macamanalah dia nak angkat time orang call. Kalau bilangan kawan dia macam bilangan planet dalam sistem suria kita, ok la jugak, tapi masalahnya bila dia tu fames, ramai peminat nak call. Yang parah, bila situasi urgent yang kalau call tak terjawab, banyak masalah akan berlaku / tak selesai. Memang tension ^^
Ayah saya pernah cerita dia pun ada habit camni. Saya pun perasan jugak. Kadang-kadang nampak henset tertinggal dalam kereta. Selalu jugak dia pergi sekolah tak bawak henset. Dan selalu jugak saya yang jawabkan call bagi pihak dia. Dia cerita, akhirnya dia dimarahi oleh ikhwah yang juga kawan baiknya sendiri. Huh, tak sangka pulak serius sampai macamtu. Tapi bila fikirkan balik, memang munasabah sebab dakwah, lagilah tahap urgentnya melampau. Perlu cepat respons, sebab itulah makna sebenar kehidupan.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ

Hai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul apabila Rasul menyeru kamu kepada suatu yang memberi kehidupan kepada kamu, dan ketahuilah bahwa sesungguhnya Allah membatasi antara manusia dan hatinya dan sesungguhnya kepada-Nya lah kamu akan dikumpulkan.
[al Anfal, 8:24]

Nasihat aku untuk orang macamni, please la. Jangan susahkan orang lain dan jangan sebabkan orang lain susah dan marah. Sebab manusia tu penting, jangan abaikan komunikasi terhadapnya. Always make yourself contactable and give respond as fast as possible. Fas'au wa Saari'u! Cepat dan Pantas.

2 comments:

  1. hahahahaah faqih xkan dah ada iphone pn bleh tertinggal gak? ;)

    ReplyDelete
  2. Xde r. Ni nak sound orang sebenarnya, hahha. Sound2 sayang :)

    ReplyDelete

Labels