Friday 1 January 2010

Kepada Budak-budak Bijak

Entri berikut ini ditujukan khas kepada budak2 Kmb, mahupun budak Kisas, ataupun sesiapa sahaja yang Allah telah diberikan ilmu tip-top n baek punya.

Ulu Baqiyyah (UB) mungkin sangat asing dalam kepala otak kita. Sangat-sangat asing dan mungkin xpernah dijumpai mahupun didengari sebelum ini. Tapi, percayakah kita bahawa Ulu Baqiyyah itu mungkin merujuk kepada diri kita sendiri. Mari kita semak ayat berikut.

فَلَوْلا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الأرْضِ إِلا قَلِيلا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ
Maka mengapa tidak ada dari umat-umat yang sebelum kamu orang-orang yang mempunyai keutamaan yang melarang daripada (mengerjakan) kerusakan di muka bumi, kecuali sebahagian kecil di antara orang-orang yang telah Kami selamatkan di antara mereka, dan orang-orang yang zalim hanya mementingkan kenikmatan yang mewah yang ada pada mereka, dan mereka adalah orang-orang yang berdosa.
[Hud, 11:116]

Perasankanlah bahawa ayat ini menceritakan tentang kita? Ibn Kathir mengatakan Ulu Baqiyyah itu orang yang bijak kepala otaknya. Begitu juga dalam Tafsir al Jalalain, UB itu orang yang mempunyai kelebihan dari sudut kefahaman dan intelektual. Dah masuk Kmb / Kisas / apa2 tu, bukannya dah nama bijak pandai ker?

Apa yang diharapkan daripada Ulu Baqiyyah ini? Jelas Allah mengharapkan mereka melarang kerosakan daripada berlaku di dunia ini. Juga disebut sebagai amar makruf, nahi munkar. Paling hebat, anda menggunakan kuasa yang ada. Paling ringan, anda mesti membenci kerosakan yang berlaku di depan mata anda. Lalu, tafsir Ibn Kathir mengaitkannya dengan ayat ali Imran, 3:104 dan juga hadis ini.
Sesungguhnya, apabila sekumpulan manusia melihat kemunkaran, namun tidak mencegahnya, ditakuti Allah akan liputi mereka dengan azab-Nya.



Ternyata, sekali lagi golongan UB ini sedikit jer dalam sirah umat2 terdahulu. Ayuh bersama2 kita menjadi puak minoriti ini. Teruskan kerja kita (dengan izin Allah): Melarang kerosakan atas bumi ini. Jangan asyik fokus dan tenggelam dalam nikmat dan kemewahan itu. Fikir2kanlah.

Penghujungnya, mari bersama2 menghayati bacaan al Quran daripada al Ghamidi mengenai ayat sebentar tadi.
“I haven’t cried since long time but this recitation really make my tears drop.”


p/s melihatkan gelagat muda-mudi di Countdown New Year, kita perlu berasa tercabar dengan prestasi kita. Gencar dan sungguh2lah lagi dalam dunia ini.

2 comments:

  1. Slm. nice post. thnks for that reminder. Jika tdk kberatan just nk dptkan pndapat enta mngenai penggunaan kalimah Allah bg gereja di Malaysia.

    ReplyDelete
  2. Berkaitan isu diutarakan akhbar Herald tu kan?
    Saya lebih cenderung untuk bersetuju dengan pendapat Ustaz Zaharuddin (UZAR) dalam isu ini.

    Boleh dirujuk di lawan web beliau.

    Kesimpulannya, secara peribadi saya berharap agar rayuan keputusan yang akan dilakukan oleh KDN Berjaya mencapai keputusan sebaiknya.

    ReplyDelete

Labels