Tuesday 19 January 2010

Tercampak ke Mana-mana


Alhamdulillah, sekali lagi diizinkan oleh-Nya untuk berbakti, menyebarkan mesej Rasulullah dan ayat-ayat-Nya di atas muka bumi ini. Ahad lepas berjaya memberikan pengisian untuk ikhwah UPM dan UKM di Serdang.

Tajuk yang diberikan “Memandu kereta dakwah”. Ikhwah minta huraikan melalui skop team-work. Agak-agaknya dia minta cara berkonvoi agaknya kerana aku percaya kita masing-masing mempunyai jenis kereta dakwah. Mungkin ada yang “Alphard”, mungkin “Accord” atau “Alza”. Hebatnya kereta kita bergantung kepada macamana kesungguhan kita atas jalan ini. Dan kehebatan kereta kita itu sewajarnya membantu konvoi untuk berjalan dengan lancar dan pantas.

Tak aku sanga-sangka, ada cenderahati yang dorang diberikan. Buku Misteri Solat Tahajjud menjadi token cenderahati daripada mereka. Haha, inilah pengisian pertama yang ada hadiah. Bagusnya ikhwah-ikhwah ni. Mudah-mudahan dapat habiskan buku itu, xde la berat dan panjang sangat.


Yang ini kerja kami weekend lepas.

Yang ni pulak kerja kitorang minggu lepas. Awal2 tahun dah pergi picnic Negeri Sembilan


Kali ini nak berkongsi quote lagi. Pentingnya bagi kita untuk menjadi kaum yang beramal / bergerak. Lebih berbentuk motivasi / dorongan kepada dai untuk bercampur dalam masyarakat.

Quotes for the Day. Selepas diedit untuk mengelokkan gaya bahasa.
“Mungkin antum akan tercampak ke kawasan yang ikhwah tak ada. Yang orang-orang beriman masih lagi dalam nafsi nafsi. Sendiri-sendiri. Dia beriman sorang-sorang. Dia pergi masjid sorang-sorang ... Antum pula beriman, dan antum tahu bahawa sesungguhnya iman itu perlu digerakkan. Iman itu perlu dicambahkan.

Adakah antum akan bersikap reaktif atau proaktif?

Reaktif adalah antum tergantung kepada suasana. Kalau ikhwah ada, ana boleh berdakwah. Kalau ikhwah xde, ana senyap.

Ataupun antum mahu proaktif. Antum kata kat mana saje aku berada, aku pastikan aku berada dalam lingkungan ikhwah. Kalau ikhwah tak ada, aku akan bina lingkungan itu.

Boleh x mind setting itu pada kita?

2 comments:

  1. Alhamdulillah, teruskan usaha! jgn berhenti setakat ini sahaja

    ReplyDelete

Labels