Saturday 19 December 2009

Apa Illuminati?

Ini hanyalah muntahan daripada kepala otak yang baru lepas berserabut

Peristiwa 1
“Semasa mereka sampai ke Darul al-Nadwah seperti yang dijanjikan, mereka telah dihalang seketika oleh Iblis yang menyamar dengan berpakaian seperti seorang syeikh yang mulia iaitu pakaian ahli zuhud. Iblis berdiri di pintu masuk lalu mereka semua bertanya: "Siapa tuan syeikh ini?" Jawab Iblis: "Aku seorang syeikh dari Najd telah mendengar berita perjumpaan ini dan aku datang untuk mengikuti perbahasan kamu semoga aku boleh menyumbang sesuatu yang tidak merugikan kamu, pendapat ataupunnasihat". Lantas mereka pun menjawab, "Betapabaiknya cadangan itu, ayuh! persilakan masuk".
[Ar Rahiq al Makhtum]

Peristiwa 2
“Semasa tentera Makkah mula bergerak, Quraisy teringat permusuhan dengan kabilah-kabilah Banu Bakr, mereka takut kabilah ini akan menikam mereka dari belakang, jadi mereka akan tersepit di antara dua musuh, hampir-hampir permasalahan ini melemah dan menggagalkan usaha mereka, tetapi iblis telah menjelma dalam rupa paras Suraqah bin Malik Ibnu Ja'syam al-Mudlaji, ketua Kabilah Banu Kinanah, dengan menyeru kepada mereka kalian: Aku adalah penjamin kepada kamu di mana Kinanah tidak akan menyerang dari belakang kamu, suatu hal yang kamu tidak senang dengannya.”
[Ar Rahiq al Makhtum]

• Kalau nak cakap pasal illuminati, dua peristiwa sirah ini sentiasa terlintas dalam fikiran aku. Satu, kisah iblis meeting bersama2 dengan pemimpin Quraisy sehingga keluar resolusi paling hina: membunuh Rasulullah beramai-ramai. Lagi satu, Iblis ni menyerupai Suraqah untuk memberi jaminan keselamatan kepada kaum Kafir semasa Perang Badar.

• Kedua-duanya ada persamaan: Iblis menyerupai manusia biasa, bahkan seorang yang nampak berketokohan tinggi. Kehadirannya memberi sumbangan idea dan motivasi kepada manusia2 yang berkumpul untuk merancang kerja jahat mereka.

• Wiktionary bagi definisi Illuminati macam ni. Kumpulan elit rahsia sedunia yang mempunyai objektif mantop menguasai manusia sehingga manusia2 ni menyerah diri kepada mereka dengan rela. Tetapi wiktionary katakan society ini sebagai “alleged”. Entah ada, entah x.
An alleged global, elite, secret society which has as its ultimate objective the subjugation of humanity

• Teori kewujudannya memang banyak dibincangkan. Siapa illuminati, apa dibincangkan, kekuatan pengaruh mereka, dekat mana meeting, macam mana meeting, aku xminat nak ikuti discussion panjang tu. Yang ni boleh jumpa n cari kat internet. The Arrival pun ada cerita pasal Secret Society ni yang membawa kepada New World Order.



• Memadai rasanya bagi kita untuk menyedari sememangnya ada suatu kumpulan yang [menjadi mastermind rancang kejahatan atas muka bumi], [mempunyai pengaruh kuat sehingga mampu mengawal manusia], [mengajak manusia lari daripada Allah dan mensyirikkan-Nya dengan sesuatu] dan [lain2], namun dalam masa yang sama [kita sedari keberadaan dan seruannya]

• Di sinilah letaknya peranan Iblis yang akan menyumbang idea dan sokongannya kepada kumpulan manusia ini. Tujuannya sudah pasti untuk menyesatkan manusia daripada jalan Allah. Bukankah dia telah berjanji di depan Allah untuk menyesatkan anak cucu Adam. Dan sudah pasti dia sudah bersedia dengan pelbagai rancangan jahat yang licik. Rancangan inilah dibisik dan dipandu oleh Iblis sebagai satu cara baginya untuk menunaikan janji jahatnya kepada Allah suatu ketika dulu.

Iblis menjawab: "Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus,
[al A'raaf, 7:16]

• Jadi apa sikap kita? Kita sambung bila2 nanti.


وَقَالَ الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا بَلْ مَكْرُ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ إِذْ تَأْمُرُونَنَا أَنْ نَكْفُرَ بِاللَّهِ وَنَجْعَلَ لَهُ أَنْدَادًا
Dan orang-orang yang dianggap lemah berkata kepada orang-orang yang menyombongkan diri: "(Tidak) sebenarnya tipu daya (mu) di waktu malam dan siang (yang menghalangi kami), ketika kamu menyeru kami supaya kami kafir kepada Allah dan menjadikan sekutu-sekutu bagi-Nya".
[Saba’, 34:33]

Kalau ada illuminati yang kerjanya merancang kerja2 jahat (menjauhkan manusia daripada jalan Allah) siang dan malam, kita juga perlu meramaikan lagi dai yang sanggup berfikir dan bekerja siang dan malam merancang kerja2 baik.

4 comments:

  1. i followed..
    definisi illuminati yg ringkas dan mudah faham.

    menanti episod seterusnya (klau ada). hehe

    ReplyDelete
  2. SAlam faqih... aku sedia menanti postyg baru..

    ReplyDelete
  3. seram2..
    pemikiran semakin terbuka..
    igt zaman dlu je syaitan menyerupai manusia..hu2

    ReplyDelete
  4. Kalau nak diikutkan, entri ni bukan bersifat ilmiah pun
    Hanya lintasan idea dalam kepala mengenai kewujudan tangan2 yang cuba mencorakkan dunia ini

    ReplyDelete

Labels