Monday 25 September 2017

Qudwah

#NotaSemBaru Qudwah

Anjuran untuk mengikut teladan orang yang baik, soleh dan cemerlang (qudwah) dapat difahami melalui ayat uswatun hasanah (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) dalam AlQuran.

Perkataan yang sama turut digunakan agar kita mencontohi Nabi Ibrahim as yang dimaklumi teguh dengan prinsip akidah baginda, seperti yang tertulis dua kali dalam surah AlMumtahanah.

Selain pemilihan role model, arah hidup kita turut dipandu berdasarkan dengan siapa kita berkawan. Allah menggambarkan penyesalan mereka yang dahulunya tidak memilih untuk mengikut jalan Rasul (يا ليتني اتخذت مع الرسول سبيلا) dan tidak pandai dalam memilih kawan baik (يا ويلتى ليتني لم أتخذ فلانا خليلا).

Juga terdapat anjuran agar kita menghindari daripada bersama “circle of influence” yang tidak positif (فلا تقعدوا معهم), dirisaukan kita menjadi seperti mereka (إنكم إذا مثلهم) atau setidak-tidaknya terikut-ikut dengan gaya mereka.

Atas jalan tarbiyyah ini, qudwah dijadikan sebagai salah satu komponen yang dititikberatkan. Bukan sekadar cemerlang sebagai dai, juga cemerlang dalam bidang diceburi. Mereka yang pada hari ini tepat dalam mencontohi, esok sampailah pula giliran mereka mencontohkan.

Juga bersempena musim ketibaan pelajar baru ini, eloklah kita merenung dan berpesan pada diri kita dan mereka dengan nasihat ini agar perjalanan ilmu di sini dapat dilangkah dengan baik

* Terima kasih Abah yang menginspirasi - Anugerah Fellowship Royal College Obstetricians & Gynaecologists London

No comments:

Post a Comment

Labels