Sunday 10 September 2017

Biasakan Diri ke Masjid


#NotaHujungMinggu - Biasakan Diri ke Masjid

* Ini lapan manfaat yang penulis nukilkan apabila kita membiasakan diri ke masjid: Ayat yang berhikmah. Saudara yang memberi manfaat. Ilmu baru. Rahmat yang dinantikan. Perkataan yang membawa pada petunjuk. Perkataan yang menghindar daripada bahaya. Menjauhi dosa kerana malu. Menjauhi dosa kerana takut.

1. Duduk di UK, nak ke masjid lebih mencabar. Azan yang dah tak kedengaran lagi di rumah ditambah lagi waktu solat yang cepat berubah, juga suhu yang selalunya sejuk, tak seperti di Malaysia. 5 minit jarak ke masjid pun seolahnya mencukupkan syarat untuk uzur daripada berjemaah di masjid.

2. Semangat ini boleh dirawat dengan menyedari dan membaca kelebihan yang ada jika melazimkan diri ke masjid. Juga bersahabat dengan mereka yang rajin ke masjid. Dalam surah AtTaubah, Allah menyebut sifat orang yang memakmurkan diri ke masjid sebagai orang beriman dengan Allah dan hari akhirat, menunaikan solat, zakat serta tidak takut melainkan pada-Nya.

إنما يعمر مساجد الله من آمن بالله واليوم الآخر وأقام الصلاة وآتى الزكاة ولم يخش إلا الله

3. Di masjidlah tempat perkumpulan pelbagai bangsa. Tempat berinteraksi dan bertoleransi. Tempat iman disegarkan, tsaqafah agama diluaskan.

4. Seorang dai pula meletakkan kehadirannya ke masjid sebagai ukuran kekuatan peribadinya. Walaupun dia aktif berprogram ke sana sini, manusia juga mengenalinya sebagai pendakwah, tetapi jika kehadirannya ke masjid dalam seminggu boleh dibilang jari, dia berasa malu. Tanda dzatiyyah dirinya tak kuat. Bagaimana pula nak mengharapkan zatiyyah orang lain yang diserunya pula untuk kuat. Jika panggilan Tuhan pun diabaikan, apa pula layaknya bagi manusia lain untuk menyahut seruan dirinya.

5. Moga semangat kita untuk ke masjid sentiasa terus kuat, dan tergolong dalam golongan yang hatinya terpaut pada masjid, sebagaimana dalam hadis mereka yang akan mendapat naungan pada hari akhirat.

* Petikan Pelembut Hati - Muhammad Ahmad ArRasyid



No comments:

Post a Comment

Labels