Sunday 17 September 2017

Slogan Indah Bertoksik


#NotaHujungMinggu - Slogan Indah Bertoksik

1. Membaca kisah nabi Adam as dalam Quran, iblis menggoda baginda dengan slogan atau konsep yang indah - kemalaikatan dan kekal dalam syurga.

2. Konsepnya nampak cantik - malaikat bersifat taat dan tidak bermaksiat. Berkelebihan dari sudut rupa bentuk, sayap dan kemuliaan. Digabungkan pula dengan sifat kekal - cukup untuk jadi pakej indah - beribadah di syurga hingga ke akhirat.

3. Dan kita pun tahu apa sebenarnya maksud janji iblis tersebut. Daripada kisah ini juga kita pelajari tabiat "jejak langkah | خطوات" syaitan. Tidak diajak terus pada maksiat, sebaliknya dipancing selangkah demi selangkah dengan perkara yang harus dan indah.

4. Hari ini, giliran anak Adam pula dipancing dengan konsep yang sama cantik - demokrasi, equality, progresif, tolak toksik dan sebagainya. Perlembagaan, manifesto serta sepanduk mereka dihias dengan istilah sebegini untuk menarik penyokong mereka.

5. Golongan yang bijak tidak mudah tertipu dengan keumuman slogan yang dilaungkan. Mereka akan memerhati ke mana sebenarnya slogan itu akan dibawa. Mereka turut menganalisis tindak tanduk pelaung slogan tersebut adakah serupa bikin.

6. Yang melaung demokrasi rupanya bersifat tokong dan mendeskriminasi. Yang laungkan kesamarataan, rupanya mahukan lgbt dan dakyah asing diangkat ke arus semasa. Yang mengaku progresif rupanya melenting apabila dikritik dan menutup ruang berhujah. Yang tak nak politik toksik rupanya mentoksikkan pula akidah dan kemahuan syariah.

7. Janji tinggal janji. Ibarat syaitan yang menjanjikan manusia kebaikan, sedangkan mereka tidak mendapat apa-apa melainkan keburukan | يعدهم خيرا، فلا ينالون إلّا شرّا

8. Cuma yang peliknya, kenapa ada Islamis yang tidak menaikkan sendiri slogan yang mereka ada, tawarkan alternatif pada masyarakat dan ketuai front untuk mengetengahkannya. Sebaliknya mereka selesa menumpang teduh bawah slogan make-up ini. Harapannya mereka tidak terhilang kompas atau malu-malu alah.

No comments:

Post a Comment

Labels