Monday 2 October 2017

Pemuda Tak Dikenali Nama

Lebih tiga jam memandu Cork ke Dublin Ireland, sambil Spotify mengalunkan tarannum Surah YaaSiin, kisah pemuda tak dikenali nama yang bersungguh menyampaikan risalah (وجاء من اقصى المدينة رجل يسعى).

Beberapa pelajaran yang boleh diambil. Antaranya, kita mahu membiasakan budaya tidak mengejar nama, pangkat dan harta dalam jalan dakwah ini (لا يسألكم أجرا), sepertimana pemuda dalam ayat ini tidak disebutkan namanya. Kita hanya menjual jiwa dan harta kita ikhlas pada Allah semata-mata.

Kedua, biarpun di mana kita duduk, walau di jauh dan lama perjalanan menemui mad’u, semangat untuk menyampaikan itu jangan terpadam. Iman yang terpelihara baik dalam diri pendakwah akan menggerakkannya untuk beramal dan menyampaikan risalah-Nya (إني آمنت بربكم فاسمعون).

Ketiga, apapun usaha yang telah kita letakkan, semuanya akan dihisab dan diganjarkan oleh Allah, walau mungkin seruan tidak disambut manusia. Seperti lelaki tersebut yang akhirnya dimasukkan kedalam syurga (قيل ادخل الجنة). Meskipun begitu, tidaklah menafikan perlunya kita saling menghargai usaha dan susah payah sesama kita.

Moga kisah dalam surah YaaSiin ini memberikan pengajaran dan semangat dalam diri kita dalam mempraktiskan dan menyampaikan ajaran Islam walau di mana jua.

No comments:

Post a Comment

Labels