Saturday 20 November 2010

Nasihat kepada yang Baru

Welcome to the Club yer =)
A club where you will find enjoyment if you strive in there

Kata orang: Jangan takut untuk mula [20:46]
Bila dah mula baru kita berada di gelanggang perjuangan yang sebenar, bukan lagi di alam bayangan dan teori. Bila dah mula juga, baru kita rasa, tak berbaloi kalau kita nak patah balik ke belakang semula. Usah takut pandangan / kata serong orang lain terhadap kita, yang penting, kita memulakannya sebab ini untuk kebaikan diri kita juga.

Kata orang: Jangan takut untuk jatuh [28:15]
Sebab jatuh itu benda biasa. Tiada manusia yang sempurna. Yang tak jatuh itu adalah mereka yang tak pernah mencuba. Dah jatuh, terus bangun semula. Belajarlah daripada setiap pengalaman jatuh. Jangan pula sengaja jatuhkan diri sendiri. Takut bahayakan orang lain pula.

Kata orang: Jangan takut nak minta tolong [2:45]
Tiada sesiapa yang boleh berjaya disebabkan dirinya sendiri, walau sehebat mana sekalipun dia. Apabila dah minta tolong, baru kita tahu, kita tak perlu nak ego sebab kita bukan hebat mana. Selagi tak minta tolong, selagi itu kita tak tahu benda apa yang perlu dibaiki. Bodoh sombong kan sikap yang tak bawak diri kita ke mana-mana.


Kata orang: Jangan kedekut ilmu [18:78]
Bila orang minta nasihat atau tunjuk ajar, jangan rasa berat untuk memberi. Itu tandanya dia percaya pada kita dan menganggap kita ada sesuatu yang lebih berbanding dirinya. Nak ajarpun, jangan sampai sesat dan bahayakan diri sendiri pula.

Kata orang: Jangan perlekehkan orang lain [11:27]
Kita juga dahulunya tak pandai dan tertatih-tatih seperti mereka. Tak ada faedahnya kita membina kesombongan dalam diri. Bantu dan tolong mereka yang memerlukan. Kita nak meramaikan orang yang berkemampuan yang boleh warnakan masa depan kita secara bersama.

Dan akhirnya, selepas mendengar banyak kata-kata orang:
Ingat nak kejar Burn, rupanya aku yang terlebih laju, hahha

Dapat juga ice-skating buat kali pertama! Walaupun sakit-sakit belakang, lebam-lebam badan, tapi rasa berbaloi untuk belajar sesuatu yang baru. Ingat; bila dah mula, baru seronok tu datang dengan sendirinya!

"Ni sebab tak attend Quranic Circle la ni"
Lathif mengeluh =) Musibah tu kan penghapus dosa...

3 comments:

  1. banyak nyer kata orang..nie kata "orang" ker kata Faqih...hik3.. :P

    ReplyDelete
  2. Nak buat macamane, hidup ni asyik belajar daripada pengalaman orang jer.

    ReplyDelete
  3. Interesting... mmg sgt2 boleh relate. Thanks. :)

    ReplyDelete

Labels