Sunday 14 November 2010

"Confident"kan

Kalau offer benda yang ada seronok dan untungnya,
bukan main laju: tak sampai sesaat untuk terus terima

Semalam bila orang mengadukan kepada kami tentang seorang ikhwah yang teragak-agak untuk terlibat dalam dakwah, kami disuruh mencarikan penyelesaiannya. Kami terdiam. Tak tahu nak merespons bagaimana. Lalu kami daiajak berfikir, dulu-dulu macamanalah orang meyakinkan kami untuk terlibat sama dalam dakwah, ketika kami masih baru dan berjinak-jinak dengannya. Dan apa yang kami fikir dan buat apabila kita diberi sesuatu tugasan awal-awal dulu.

Encik al Khair mula bercerita, nak yakinkan seseorang, kita kena duduk dan ajak dia buat kerja bersama dengan kita. Bila dia dapat lihat sendiri keyakinan kita bekerja, barulah semangat dia datang menjelma, sebab dia dah dapat jumpa suatu contoh depan mata.
Tapi saya ada cerita sendiri: Saya diyakinkan melalui paksaan diri sendiri. Murabbi saya dulu, walaupun tak memaksa, tapi kami kenal dia sebagai seorang yang tegas dan pentingkan gerak kerja. Halaqah kami memang selalu tekankan tentang at Tadhiyyah dan infaq. Tak pernah ada halaqah yang tak sebut dua perkataan ini. 20 ayat terakhir surah al Baqarah memang biasa kami baca, untuk dijadikan semangat. Apabila murabbi memberikan tugasan, yang kami fikirkan, mesti disiapkan walau macamanapun. Inilah tarbiyyah bil product. Bila dah start buat, baru datang keyakinan tu. Ini versi pengalaman saya.

Dan semalam, sempat pulak saya belek buku-buku lama. Yang saya jumpa, faktor yang menggerakkan seseorang untuk melaksanakan sesuatu tugasan ialah keyakinan dalam dirinya tentang apa yang dibuatnya. Tertulis dalam Dakwatuna. Artikel ni memang best. Antara risalah menarik yang ditinggalkan as Syahid al Banna yang boleh dijumpai dalam Majmuatu ar Rasail.

Kepada orang yang yakin
Orang ini akan kita ajak supaya bersama kita dan bekerja bersama kita supaya dengan ini bilangan para mujahidin akan bertambah dan suara para pendakwah akan semakin berkumandang ... Begitulah sikap generasi pertama yang telah diberikan hidayah. Mereka mengikut dan meyakini risalah para nabi kemudian mereka berjuang bersungguh-sungguh. Mereka akan menerima ganjaran yang besar daripada Allah. Mereka juga akan memperolehi ganjaran yang sama diperolehi oleh orang yang mengikut mereka. Tidak kurang walau sedikitpun.

Kepada yang Ragu-ragu
Namun kita nasihatkan agar dia terus berhubung dengan kita. Kita nasihatkan agar dia membaca tentang kita sama ada secara langsung atau tidak langsung. Dia boleh mengkaji tulisan-tulisan kita atau melawat
cawangan-cawangan kita atau berkenalan dengan saudara-saudara kita. Dengan izin Allah selepas itu dia akan merasa lebih yakin dengan kita. Begitulah kedudukan orang-orang yang sangsi di kalangan pengikut para rasul sebelum ini.
[Dakwatuna, al Banna]

Anda boleh pilih; nak jadi yang yakin atau ragu-ragu. Dan yakin ni memang berkait rapat dengan iman. Apa lagi, up-upkan la iman tu =)

Kalau tugasan macamni, memang ambil masa untuk setuju terima
"Tak kot." Kenapa ada kot; itu tanda kita masih ragu-ragu.

6 comments:

  1. salam..

    jom meng'confident'kan diri..

    sape ajar le campur aduk bahasa melayu ni~

    ReplyDelete
  2. aye, captain! ihik3..

    ReplyDelete
  3. Salam.

    Marah ayah ana nanti. Hehhe
    Jom!

    p/s termimpi-mimpikan anta la. Moga anta terus thabat!

    ReplyDelete
  4. Aye aye!
    Ada anak kapal kat sini ker? Hik3

    ReplyDelete
  5. oh, ana tak pernah tengok ayah anta marah lagi. dan kalau bleh, memang taknak tengok pn..

    ops, mimpi ana ke? tym tu sorang je ke? oh, masih tidak ada petanda yang 'masa' itu sudah dekat~

    ReplyDelete
  6. Boleh pulak anta melawak.
    Nanti bila ana dah mimpi anta berdua, jangan tanya pulak siapa lagi sorang tu. Tak surprise nanti, hahha

    Pasal bahasa ni, ayah ana xpernah marah kot. Xpasal-pasal kot kalau nak melenting bab kecik2 ni. Huhhu

    ReplyDelete

Labels