Wednesday 15 July 2009

Terbatas Tapi Masih Teratas

1. Apabila terbatas masa, dua jenis manusia yang akan lahir kesan daripadanya. Satu manusia yang kreatif. Lagi satu manusia yang cepat putus asa.

2. Tarbiyah yang berjaya bukan diukur pada bilangan yang banyak, kesenangan yang ada, tetapi pada kemahuan yang tinggi dan kreativiti yang dibina.

3. Hidup sebagai pelajar memang menjadikan seseorang itu sibuk. Pelbagai aktiviti dan tugasan yang perlu dilakukan dan diselesaikan.

4. Hal ini sepatutnya tidak mempengaruhi tarbiyah, bahkan sepatutnya menjadikan tarbiyah tetap boleh diadakan walaupun pada waktu yang sangat sempit, walau sesempit bagaimana sekalipun.

5. Bermacam-macam jenis kemudahan, kemewahan dan kesenangan selalu menyebabkan manusia menjadi lebih malas dan cepat untuk berputus asa ketika ditimpa ujian.

6. Lalu hilanglah pelbagai jenis adab seperti adab Isti’zan, iaitu budaya meminta izin untuk tidak terlibat dalam sesuatu aktiviti. Kadang-kadang hanya melalui sms sahaja, itupun bukan bernada meminta izin, tetapi lebih kepada pemberitahuan, bahkan kadang-kadang suatu paksaan untuk menerima.

7. Kita sepatutunya tidak dipengaruhi dengan keterbatasan yang kita ada, tetapi kitalah yang perlu mencipta dan mencari kelapangan.

8. Jihad sangat penting ketika ini. Begitu juga disiplin, ikhlas, kesungguhan dan kebijaksanaan.

9. Anda perlu bijak. Lihat Abu Hurairah membahagi masa, lihat Abdul Rahman mengurus bisnes, lihat Bilal menjaga amalnya, lihat Abu Bakar menjaga kompetitifnya dan lihat Usman menjaga momentum hartanya.

Pada Murabbi Aku Mengaji
Pada Murabbi Aku Berjanji
Pada Murabbi Aku Tarbawi
Bersama Murabbi Aku Berharaki

Referens
[Quantum Tarbiyah, Solikhin Abu Izuddin, Penerbit Bina Insani Press Solo, 2006]

Yang ini Minta Izin Tak Bagus
وَإِذْ قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلا فِرَارًا
Dan (ingatlah) ketika segolongan di antara mereka berkata: "Hai penduduk Yatsrib (Madinah), tidak ada tempat bagimu, maka kembalilah kamu". Dan sebahagian dari mereka minta izin kepada Nabi (untuk kembali pulang) dengan berkata: "Sesungguhnya rumah-rumah kami terbuka (tidak ada penjaga)". Dan rumah-rumah itu sekali-kali tidak terbuka, mereka tidak lain hanyalah hendak lari.
[al Ahzab, 33:13]

Yang Ini Bagus
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan apabila mereka berada bersama-sama Rasulullah dalam sesuatu urusan yang memerlukan pertemuan, mereka tidak meninggalkan (Rasulullah) sebelum meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Muhammad) mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya, maka apabila mereka meminta izin kepadamu karena sesuatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang kamu kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
[an Nur, 24:62]

No comments:

Post a Comment

Labels