Tuesday 3 April 2018

British Police


“British Police. Can I see your passport?”

Pagi itu ketika bersiar sekitar bandar London, kami dikepung tiga orang lelaki; seorang bertanya arah, dua orang pula dtg kemudian, mengaku sebagai polis. Dari gaya percakapan dan pakaiannya langsung tak menggambarkan sebagai warga British, apatah lagi sebagai polis.

“No you dont need the passport. We live here, should be no problem,” lantas saya terjah ke hadapan agar kami keluar daripada kepungan mereka.

Setelah melepasi beberapa meter di hadapan, sengaja toleh ke belakang untuk melihat mereka, kelibat sudah hilang. Dan beberapa hari selepas itu keluar artikel di surat khabar bertajuk “Visitors, beware”, seolah-olah mengiakan syak wasangka kami.

Bersempena cuti Easter dan ramai yang seronok melancong dalam atau luar uk ni, eloklah diingatkan agar berhati-hati juga dengan keadaan sekeliling, takut ditipu sindiket dan penipuan.

“The British police are uniformed and do not ask for passports OR ask to look at your wallet.”

Dan dalam hidup secara umum, memang lazimnya kita terdedah dengan pelbagai jenis penipuan. Yang perlu kita sentiasa berhati-hati ialah penipuan syaitan. Musuh utama yang berjanji mahu menyesatkan kita sejak azali lagi. Sedikit kelalaian akan menyebabkan kita rugi dan menyesal di akhirat. Kerugian yang tak berbentuk wang ringgit di dunia, tetapi nikmat syurga yang terlepas akibat terpedaya dengan janji manis mereka.

ومن يتخذ الشيطان وليا من دون الله فقد خسر خسرانا مبينا يعدهم ويمنيهم وما يعدهم الشيطان إلا غرورا

Sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya dia rugi dengan kerugian yang nyata. Dia sentiasa menjanjikan mereka (dengan janji-janji indah) serta memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong. Dan apa yang dijanjikan syaitan itu tidak lain hanyalah tipu daya semata-mata [AnNisa’, 4:119, 120]

#penulisankaiser2018
Gambar: Screenshot New Straits Times, Disember 2017


No comments:

Post a Comment

Labels