Sunday 9 April 2017

Tarbiyyah - Sujud Merdeka


Masing-masing daripada kita mempunyai pintu masuk tarbiyyah yang berbeza. Lazimnya pintu ini sekitar aktiviti ukhuwwah ataupun melalui fikrah. Ada yang melalui program ukhuwah seperti makan bersama, rehlah bersama. Ada juga melalui fikrah seperti kesatuan

Lalu tarbiyyah mencorakkan diri kita dan kita merelakan diri dicorakkan tarbiyyah. Aslih nafsak, wad'u ghairak. Ini antara pepatah yang kita jumpa; menyuruh kita membaiki diri daripada segala negatif jahiliyyah, juga menyeru orang lain agar kembali mendekat kepada Allah dan agama-Nya.

Kita dibentuk untuk komited dengan amal peribadi. Sifat mazmumah dan sia-sia dibuang. Yang merokok cuba berhenti. Muzik yang lagha digantikan dengan lagu mengingatkan pada Allah. Yang merangkak membaca Quran mula menjadi laju. 12 jam sehari bermain game / menonton movie dikurangkan sedikit demi sedikit. Masa lapang diisi dengan bacaan Quran, hafazan, terjemahan atau tazkirah ilmu.

Dalam masa yang sama, kita juga diajar untuk berkongsi juga apa yang dipelajari kepada orang lain. Begitulah tarbiyyah. Ramuan antara islah nafsak, wad'u ghairak ini membentuk sifat pendakwah dalam diri. Yang masuk pintu tarbiyyah melalui amal aktivisme, diajar untuk menambah kualiti diri melalui bahagian "islah nafsak". Begitu juga sebaliknya, yang kenal pintu tarbiyyah melalui amal ruhani, diajar untuk giat beraktivisme melalui seruan "wad'u ghairak".

Proses Berterusan
Proses mengubah ini berterusan. Daripada seorang yang lemah, malas, culas atau kekurangan lain seumpamanya, tarbiyyah mengajar kita untuk menjadi kuat, rajin, peka dan sebagainya.

Di pertengahan jalan, ada pula yang memerli, "ikut usrah, tapi result tak cemerlang. Masa tak tepati. Rumah tak kemas". Lalu kita memujuk diri. Tarbiyyah inilah cara mengubah diri. Perubahan tidak datang secara drastik. Yang ikut tarbiyyah ini bukannya malaikat yang sepenuh masa beribadat, tetapi manusia yang penuh kesilapan, namun mahukan pembaikan.

No comments:

Post a Comment

Labels