Tuesday 18 April 2017

Kapal dan Pengajaran Hidup


1. Rasulullah saw umpamakan pendirian masyarakat terhadap undang-undang Islam ibarat penumpang kapal. Ada yang berada di atas dan terima akses pada dunia luar. Ada yang berada di bawah, yang memerlukan bantuan orang di atas untuk mendapatkan air. Kalau seandainya orang di bawah mahukan air dengan cara menebuk lubang di bawah kapal, pasti kapal akan tenggelam. Tindakan pentingkan diri ini perlu dihalang, kerana yang akan lemas dan tenggelam bukan sahaja orang di bawah, tetapi juga di atas.

2. Manusia jika diberi nikmat kesenangan akan mudah untuk terlalai dan tidak mensyukuri Allah. Dia menjadi sebaliknya apabila ditimpa kemudaratan atau bencana. Ibarat penumpang kapal, apabila Allah menghantar angin yang kuat, kapal terumbang-ambing, ombak meninggi, maka ketika inilah hatinya menjadi paling dekat dengan-Nya. Tetapi apabila bencana menghilang, nikmat pula mendatang, ketika itulah dia melupakan-Nya dan menjadi lalai.

3. Ada lagu yang mengibaratkan perjuangan seperti pelayaran kapal di lautan. Angin, gelombang, hujan dan badai merupakan ujian yang datang menerpa penumpang kapal. Kapal yang baik merupakan kapal yang terbina atas dasar dan prinsip yang betul, dipandu oleh nakhoda yang bijak dan berpandangan jauh dan dibantu oleh pasukan anak kapal yang komited. Apapun ujian yang datang, baik kelalaian terhadap dunia ataupun ancaman daripada musuh, keseluruhan mereka dalam kapal akan pertahankannya agar kapal tidak tenggelam, mereka tidak lemas.

4. Ada kisah kapal milik orang miskin yang sengaja ditebuk oleh Nabi Khidr as. Nabi Musa as yang berada bersama ketika itu sangat terkejut. Ini perbuatan yang salah. Sebenarnya situasi ketika itu dibaca baik oleh Khidr as, bahawa raja yang zalim akan merampas kapal rakyatnya. Mujur kapal orang miskin ini rosak sedikit, tidaklah langsung terus dirampas, dan dapat terus dibaiki dan digunakan. Menyelamatkan diri daripada cabaran yang besar melalui kesediaan untuk mengorbankan perkara yang kecil.

5. Membina bahtera di atas bukit dipandang sebagai tindakan yang gila pada pandangan manusia. Tetapi oleh sebab itu perintah Allah, Nabi Nuh as berterusan membinanya, walaupun diganggu dan dicerca.

No comments:

Post a Comment

Labels