Monday 10 April 2017

Selesaikan secara Bersama


Meminta hutang merupakan soal peribadi. Bukannya soal agama. Tiada salahnya bukan Islam meminta hutang daripada orang beragama Islam. Yang salah apabila keinginan orang Islam untuk berhukum dengan agama Islam dihalang oleh ahli Parlimen bukan Islam.

Menaikkan gaji bukannya dibincang di parlimen. Isu kali ini adalah untuk bincang utk pinda had hukuman, ia mesti dibincang di parlimen.

Betul, isu rasuah, integriti, kesukaran hidup dan sebagainya merupakan isu rakyat yang perlukan penyelesaian. Tetapi menyelesaikan isu ini tidaklah bermakna isu pemerkasaan undang-undang Islam perlu terus dilupakan. Tiada masalahnya selesaikan secara bersama. Tiada isu alih pandangan atau aulawiyyat, dua-dua kita akan kejar. Kalau sekarang sedang bincangkan 355, aulanya sokong 355. Nanti bincang isu kesukaran sara hidup, akan aula untuk sokong isu selesaikan cara hidup.

Mempersoalkan dwistandard hukuman, seperti tidak menghukum ahli parlimen atau kerabat raja yang berzina dan meminum arak, merupakan hanya soalan retorik. Ia telah dijawab sejak sekian lama. Sekiranya anak baginda mencuri, sudah pasti dihukum potong tangan. Prinsipnya sudah jelas. Pelaksanaannya akan dibuat seperti itu.

No comments:

Post a Comment

Labels