Friday 18 March 2016

Kenapa Hilangkan Nilai Islam dalam Dokumen Rasmi Suatu Kerugian?


​Mungkin kita mempunyai "concern" yang baik
Tetapi perubahan sedikit perkataan itulah yang boleh memakan

Ada sesetengah yang berpendapat, tiada salahnya menghilangkan nilai Islam dalam dokumen rasmi / perlembagaan kerana kita mahu kelihatan bertoleransi. Agar orang bukan Islam lihat tiada Islam, mereka terasa "welcomed". Mereka berasa cukup dengan sekadar patuhi nilai moral agar semua agama kelihatan sama.

Sebenarnya ia berbahahaya. Apabila wujud suatu peristiwa yang kelihatan bermoral tetapi bertentangan dengan agama, ia akan memakan diri. Lalu ketika situasi telah menjadi terbalik, dan dokumen yang tiada Islam itu memakan diri sendiri, sudah susah untuk kembali kepada situasi awal.

Sebagai contoh, arak ketika majlis keraian rasmi kadangkala diterima sebagai suatu kebiasaan, sedangkan ia berstatus haram dalam Islam. Tiadanya klausa menghalang perkara ini akan menjemput unsur seperti ini untuk dibiasakan. Sedikit demi sedikit, ia mula diterima ramai, lalu wujud pula persoalan, "perlukah strict sangat, biarkan ada, ia hanya untuk mereka", lalu akhirnya ia menjangkiti orang Islam yang tidak kuat pegangan hatinya.

Sebenarnya ada cara yang lebih baik untuk kelihatan bertoleransi dalam hal ini. Beritahu bahawa di samping kita menjunjung nilai agama yang kita anuti, tekankan kita bersifat toleransi dan terbuka kepada mereka yang bukan agama kita. Kita juga meraikan sensitiviti agama mereka, sebagai contohnya bagi penganut agama Hindu yang tidak memakan daging lembu, kita menyediakan alternatif makanan lain agar mereka terasa turut diraikan.

Lihat pula perlembagaan negara kita. Walaupun ada menyatakan Islam sebagai agama Persekutuan dan sumpah Yang DiPertuan Agong untuk memeliharanya, ada klausa yang membenarkan bukan Islam untuk mengamalkan agama mereka. Lihatlah level toleransi Islam terhadap agama lain di Malaysia, sesuatu yang tidak dapat dilihat di negara lain yang mendeskriminasikan agama minoriti.

No comments:

Post a Comment

Labels