Wednesday 25 July 2012

[25:74] Perkara yang Menyukakan Hati Melihatnya


Dalam al Quran, istilah ini disebut sebagai Qurrata A'yunin. Ketika menceritakan tentang ibaadur Rahmaan (hamba kepada Allah yang bersifat Maha Pemurah), salah satu sifat yang diperincikan ialah mereka kerap berdoa agar diberikan isteri dan keturunan yang menyejukkan mata serta dijadikan pemimpin bagi orang yang bertaqwa.

Pernah ada seseorang mengeluh, "Alangkah bahagianya kedua-dua mata yang dapat melihat Rasulullah saw. Aku teringin juga melihat apa yang kamu lihat, menyaksikan juga apa yang kamu saksikan," lalu dimarahi al Miqdad b al Aswad. Kata beliau, bukan mudah untuk hadapi ujian ketika hidup bersama baginda di zaman jahiliyah. Baginda datang membawa al Furqan, lalu memisahkan haq daripada batil, memisahkan seseorang yang muslim daripada keluarganya yang kafir. Cukuplah seseorang itu sedar, apabila anaknya mati dalam keadaan kafir, lenyaplah kebahagiaan kerana orang yang dicintainya berada dalam neraka. Di sinilah pentingnya untuk berdoa seperti apa yang ibaadur Rahmaan ini mintakan.

Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.
[al Furqaan, 25:74]

Dan kita perlu sedar juga, ketika kita berdoa agar Allah berikan kita qurrata a'yunin ini, jangan lupa bahawa kita juga perlu berusaha untuk menjadi penyejuk mata juga.

No comments:

Post a Comment

Labels