Tuesday 15 September 2009

Make Sure It Was Worth Saving

A man risked his life by swimming through the treacherous riptide to save a youngster being swept out to sea.
After the child recovered from the harrowing experience, he said to the man, "Thank you for saving my life.”

The man looked into the little boy's eyes and said, "That's okay, kid. Just make sure your life was worth saving."

Edit daripada: Pravsworld


Kita perlu bersyukur apabila diselamatkan hidayah Allah yang disampaikan menerusi manusia. Sewajarnya bagi kita untuk mengucapkan terima kasih kepada murabbi/ah kita atas pertolongan mereka.

Dalam masa yang sama, kita perlu sedar untuk tidak mensia-siakan pengorbanan dan kesudian mereka menyelamatkan kita. Hendaklah kita membuktikan bahawa mereka tidak silap ketika memilih kita untuk diselamatkan. Buktikan bahawa tindakan mereka itu berbaloi, bukan dengan meletihkan dan meyusahkan mereka dengan ragam kita.

Begitu juga tanggungjawab kita sebagai seorang murabbi/ah. Kita perlu mendidik mutarabbi/ah kita agar mereka membuktikan bahawa mereka seorang yang berbaloi untuk ditarbiyah. Caranya dengan mengajar mereka untuk menyelamatkan / mentarbiyah orang lain pula. Membimbing tangan manusia untuk keluar dari kegelapan jahiliah kepada cahaya Islam.

Kita mahu membina rangkaian pendakwah; seorang dai yang boleh mencari orang lain untuk ditarbiyah. Bukan mencari orang yang hanya tahu menghentikan rantai tarbiyah apabila sampai hujung rantai tersebut pada dirinya. Ini tidak berbaloi.

It’s ok but isn’t worth.
إذا مات إبن ءادم إنقطع عمله إلّا ثلاث: ...
“Apabila mati anak Adam, terputuslah amalannya kecuali 3 perkara ...”
[HR ...]
Sila isi tempat kosong.

No comments:

Post a Comment

Labels