Thursday, 13 January 2011

Bila Ditimpa Kesusahan (Feat. Sudan)

Islamedia: Katakan Tidak Pada Pemisahan Sudan!

Bila dah ditimpa susah, barulah kita sedar tempat kembali kita yang paling terbaik adalah Allah. Walaupun terkadang Allah itu yang menjadi tempat terakhir. Dah penat cari-cari dan jumpa ramai-ramai orang, dah nak dekat nak putus asa, barulah kita teringat pada-Nya. Memang typical manusia. Astaghfirullah.

Bila ditimpa kesusahan juga, yang kita suka dan harap-harapkan, adalah datangnya bantuan tak tersangka daripada Allah. Kalau dah dapat tu, alhamdulillah, harapnya ia tanda sayang-Nya Dia pada kita. Harapnya juga ia merupakan janji yang Allah tunaikan atas dasar ketaqwaan kita. Mungkin juga doa orang yang mengingati kita. Mungkin juga atas doa yang pernah kita hantarkan kepada saudara kita suatu masa dulu. Harapnya, ia bukan istidraj semata-mata.

وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ
Barang siapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya...
[at Thalaq, 65:2,3]

"Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata 'aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan'"
[HR Muslim]

Kesimpulan yang aku dapat buat, we must give first. Hulurkan tangan dulu. Bab balasan dan baki yang tinggal, Allah dah janji, we will get later. Let Him do the rest. Teringat lagi kat Ipin dulu, dia pernah ajar kami: Allah give and forgive. Humans get and forget. Tak salah untuk hayati sifat pemurahnya Allah. Beri dan maafkanlah. Manalah tau, suatu hari nanti, kita pula yang menantikan huluran tangan orang lain. 

Sebab tu, bila orang lain ditimpa kesusahan, mari hulurkan bantuan terus. Barulah nampak kita ni bersaudara. Macam-macam pertolongan yang boleh kita hulurkan. Ikut kemampuan. Ada pertolongan yang namanya fizikal, ada material. Dah tak mampu, biarkan hati itu menyesal atas kesempitan bantuan yang tak dapat kita hulurkan. Jangan lupa lupa pulak hantar doa untuk mereka.

Part I | Part II | Part III | Part IV | Part V | Part VI | Part VII

Balik Jums, kami dapat tau rumah Ustaz Yunus Birm dimasuki perompak. Kesian juga atas kehilangan barang-barang yang dialami. Isma Eropah lancarkan tabung derma kilat. Tarikh tutup, sebelum masuk hari esok.
Sort: 77-74-01
Acc. No: 86053868
Ref: Ustaz Yunus

Balik Jums jugak, selipar aku tertinggal, kad debit bank n pendrive pun hilang. Memang mula-mula gelabah. Alhamdulillah, Allah campakkan segera instinct untuk mengingati-Nya ketika susah, lalu memohon kepada-Nya agar diberikan ketenangan dan hikmah suatu hari nanti atas kehilangan. Tak seberapa sebenarnya kesusahan dan kehilangan tu.

Kawan kita di Sudan pula, apa cerita kesusahan mereka? Ayuh kita hulurkan doa. Itu yang dapat kita berikan. Sebar dan jangkitkan doa / kesedaran kita pada muslim lain. Sampaikan harapan kita agar mereka terus berada dalam kesatuan, bukan dipecahbelahkan mengikut agenda konspirasi antarabangsa.

Popular Posts