Tuesday 25 January 2011

Jawab Call / Message tu!

Message tak reply, Call tak angkat
Perangai ape la ni...

Satu malam bersama ahli-ahli rumah comel, sebelum solat Maghrib. Sembang-sembang dari satu topik, ke satu topik yang lain, sementara tunggu semua orang keluar bilik, mandi, ambil wudhu' etc. Seperti biasa, cerita berikut ini diriwayatkan dengan sanad yang amat dhaif, tapi alhamdulillah, masih belum dikira maudhu'.

"Aku, selalu jugak buat tak tau bila orang message aku. Bila orang complaint, aku cakap, "Oh, ye ker, ade message ker? Tak perasan..."

Aku yang baring tepi dia, balas ringkas jer. "Perangai ape la macam tu.", tanda tak puas hati dengan perangai tu. Tapi jangan risau, rumah kitorang ni dalam usaha menerapkan suatu budaya baru. Nak cakap, terus jer, jangan lapik-lapik. Elemen sindir-menyindir ajaran Prof Hatemanak sedang dipraktikkan.

Nazrul yang memang kuat suaranya sambung "Aku pantang betul orang yang bila call, dia tak angkat, message tak jawab". Ooo, tu aku setuju sangat-sangat. Dalam hati aku doa, jangan ko jadi macam tu sudah la.

Afifi yang baru masuk bilik tetiba bersuara, "Aku pulak, tak suka kalau ketuk pintu bilik orang, orang dalam bilik tu diam jer, tak menyahut...". Disambut gelak ketawa semua orang, hahha. Ok, dalam rumah kitorang ni ada orang yang perangai macamtu :) Tapi biasala, budaya sindir menyindir kan mampu merapatkan silaturahim antara kami bersaudara. Hik hik.
Habis solat Maghrib tu, aku fikir ibrah apa yang aku dapat: Pengajaran satu: Kalau orang panggil, menyahut. Orang call, angkat. Kalau miss, call dia balik. Kalau orang message, reply. Baru seronok hidup atas dunia ni. Komunikasi jalan lancar. Yang tak bagus + tak suka + menyampah, bila ko nak orang lain menyahut bila ko panggil dia, tapi bila orang panggil ko, ko buat tak tau. Selfish namanya tu.

Lagi satu pengajaran, entri ni adalah soal akhlak sesama manusia. Kalau dengan Allah, Allahpun suruh kita menyahut panggilan Dia.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ
Hai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul apabila Rasul menyeru kamu kepada suatu yang memberi kehidupan kepada kamu...
[al Anfaal, 8:24]

Tadabbur aku dengan ayat ni, kalau ada panggilan azan, cepat menyahut k. Itu untuk menghidupkan kita, agar hidup kita menjadi lebih berkat dan bermakna. Agar dekat tujuan hidup kita sebagimana dikehendaki-Nya. Kalau orang dah azan, ketuk pintu, call / sms ajak pergi sembahyang, jangan lambat-lambat respond. Takut kita "mati dalam hidup" pula nanti.

Lalu kitorang pun solat Maghrib berjemaah. Sebab kitorang dah gelak sakan before solat, tak tau siapa la khusyu' time solat tu. So lain kali, berikan tempoh masa bertenang sebelum solat. Dapat pahala lebih sket.

3 comments:

  1. Kena berpada-pada layan tu Yon. Bahaya lebih2 dos, haha

    ReplyDelete
  2. Kalau rindu, laungkan terus. 5 kali jer peluang sehari. Sebusy budak engin, tak sebusy budak medik kan, huhu...

    ReplyDelete
  3. Faqih berjalan menuju ke bilik hisham sambil berkata.. HIsham bangun.. bangun bangun.. (senyaaappp).. keadaan semakin sunyi.. hisham banggunnn.. (lagi sunyi).. huhuhuhu.. ouh.. tido mamat ni rupernyer

    ReplyDelete

Labels