Saturday, 1 January 2011

Cerita Jums Kami III

Part I | Part II | Part III

Selamat Tinggal Agenda 2010
Akan  ku teruskan dengan Agenda 2011 pula

Semalam time Quranic Circle @ Holberry, hampir semua orang dapat peluang cerita pasal Winter Gath masing-masing. Jums ada, PMS ada, Fuiyo pun ada. Sebab ramai sangat yang datang Jums, tak sangka pulak Zakwan sampai hati tak bagi peluang kat aku untuk bagi komen jugak. Tak pe, aku cerita kat dalam blog ni jer la.

Komen aku, pengisian nampak mantapnya. Speaker pun bukan calang-calang, dijemput dari Malaysia. Ustaz Lah teros. Merasalah download pengalaman daripada Pres Isma ni. Dr Kam pun tak kurang terserlahnya juga. Alang-alang Pres dah datang, tu yang teros dapat pengisian berat. Macam biasa la, mula-mula tu berpinar-pinar jugak. Tapi dari feedbacknya, nampak student Uk ni bijak sebab dapat nampak rangka overall semua pengisian ni akhirnya.

Kan dah kena marah :)

Apa kesimpulan yang aku dapat: Slot pertama cerita pasal agenda barat untuk merosakkan umat Islam. Slot penuh dengan fakta, dan nampak seperti sengaja dibiarkan tergantung hujungnya. Rupanya disambung dengan siri kedua. Agenda Isma pula dibentangkan untuk jelaskan bagaimana melawan agenda barat tersebut, dalam konteks kecil iaitu diri dan negara. Tapi disebabkan peserta tak puas hati dengan sesi soal jawab yang pendek, siri ketiga datang menyambung untuk jelaskan lagi beserta lebih lama sesi soal dan jawabnya. Sesi panas hujung sesi dua akhirnya dirungkaikan. Dan akhirnya datang sesi terakhir, Lets Colour the Future, dengan harapan kita mempunyai agenda masing-masing yang akan kita sepakati bersama. Tak dilupakan, kuliah subuh bersiri mengenai betapa syumulnya Islam.

Satu part menarik yang aku ingat, ada satu soalan pendek jer ditanya kepada Ustaz. "Kita ada Parti A dan B. Apa solusinya?" Lalu Ustaz Lah pun jawab dengan simple dan jelas. Tapi entah macamana dia sambung lagi jawapan tu, bawak audiens pusing-pusing. Kejap sentuh pasal agenda barat, kejap akidah La Ilaha Illa Allah, kejap liberalisme, kejap pasal jati diri, pasal kedudukan Melayu dan akhirnya beri jawapan simple tu balik.

Balik rumah, bila baca artikel terbaru Ustaz Lah di blog dia mengenai Islam, Liberalisme dan Autokratik, baru aku faham tersiratnya kenapa Ustaz Lah bawak pusing-pusing time jawab soalan tu. Yang lawaknya, aku dah pernah baca artikel tersebut, tapi terasa macam di awang-awangan kali pertama tu. Tapi bila dah faham maksud lain, tersenyumlah aku sorang-sorang dalam bilik. Bijak Ustaz ni, mudah-mudahan dapat lead dalam melakar agenda ummah Melayu Islam kita ni.

Bab game? Memang best. Siap ada misteri Batu 8 / W lagi. Tapi tak sempat dah nak cerita kat sini. Kita cerita part lain "Cerita Jums Kami" pulak k.

Membina Generasi Harapan
Melayu Sepakat Islam Berdaulat!

Popular Posts