Saturday, 11 December 2010

Baby Elephant Syndrome

Lepas terbaca status Akmal: LOL
Syndrome budak Imperial, dia kata

Seekor anak gajah dirantai sejak kecil pada sebatang tiang. Pada mulanya anak gajah itu meronta-ronta untuk melepaskan diri.Anak gajah itu tidak berdaya kerana kakinya masih kecil, manakala rantai dan tiang yang menambatnya begitu kuat. Hari demi hari dicubanya, tetapi anak gajah itu tidak dapat melepaskan diri. Lama kelamaan anak gajah tidak mahu mencuba lagi kerana takut dengan risiko kegagalan.

Setelah bertahun dalam keadaan itu, anak gajah membesar sebagai gajah dewasa. Badan, kaki dan lain-lain anggota badannya sudah turut membesar lebih daripada rantai dan tiang yang menambatnya sejak kecil. Secara logiknya dengan sekali rentap sahaja besi dan tiang itu boleh tercabut. Sayangnya gajah itu tidak pernah terfikir untuk berbuat begitu. KENAPA? Kerana ia sudah kehilangan diri! Pengalaman gagal masa kecil menyebabkan gajah itu tidak mahu mencuba lagi. Padanya ia tetap tidak mampu melakukannnya.


Inilah bahana hilang keyakinan diri. Dan dalam kehidupan manusia, apa yang dialami oleh gajah itu juga sering terjadi.Khususnya buat umat Islam yang sekian lama dijajah oleh musuh dalaman dan luarannya, semangat berjuang semakin luntur.
[Copy: Solusi Isu No 17]

1. Selamat tahun Baru. Semoga datangnya tahun baru, bertambah segar dan bersih semangat yang ada dalam diri. Mudah-mudahan tahun lepas ditutup dengan kebaikan yang banyak. Tahun ini datang dengan cabaran untuk menjadi tahun yang lebih baik daripada tahun sebelumnya.

2. Apa azam tahun baru? Terkejut aku apabila mak tanya soalan macamtu. Sori, hari tu tak siapkan skema jawapan =) Yang dapat jawab, nak study gila-gila. Tarbiyyah dakwah pun nak hebat-hebat. Tapi, off course la, sempena tahun baru, azam pun kena baru. Rekod tahun lepas perlu diteliti untuk setkan rekod baru. Peningkatan mesti ada. Gradient mesti bertambah. Bahasa Matematiknya, dy / dx > 1. Second derivative pun kalau boleh > 1. Yang ni lagi bagus.

3. Peningkatan yang macamane? Terpulang kepada diri masing-masing. Kalau dulu baca Quran 5 page seminggu, mungkin tahun ini kena target banyak muka surat lagi. Dulu mengantuk time baca buku, so method baru kena cari. Dulu rasa macam tak boleh go usrah 2 jam, tahun ni cuba panjangkan lagi. Tahun lepas tak reti main ski, so kena la belajar tahun ni. Jangan jadi seperti anak gajah dalam cerita atas. Tak berkembang prestasi diri. Takut-takut, kalau anak gajah pun rendah prestasi, cucu gajah bertambah-tambah pulak lembiknya lagi.

Popular Posts