Thursday 2 March 2017

Pertandingan DOTA Mahasiswa


Dota merupakan permainan yang mudah membawa ketagihan. Masa senang terbuang di hadapan komputer tanpa bersosial bertemu dengan orang sekeliling. Faedahnya, jika adapun, sangat sedikit berbanding kesia-siaaan waktu yang terbuang.

Mahasiswa kalau bermain dota, biar sesama mereka, tanpa dijadikan suatu festival besar-besaran yang dianjurkan persatuan. Ia akan berikan gambaran salah terhadap kehidupan dan gelaran mahasiswa, yang waktunya patut menambah ilmu, membina jatidiri dan turun ke padang.

Nak merawat ketagihan ini amat payah, ibarat anak kecil yang dijauhkan permainan. Kalau didekati melalui aspek buang masa, tak membina diri, boleh juga, namun akan ada justifikasi yang serong oleh mereka yang ketagihan.




Tetapi kalau masalah ini dirawat melalui pintu akidah dan iman, kemungkinan besar ia akan berkekalan. Bahawa hidup ini Allah tidak jadikan bermain-main dan sia-sia. Ada misi sebagai hamba dan pemimpin atas muka bumi. Bahawa masanya ketika muda akan dipersoal, barulah kakinya boleh bergerak di akhirat. Diri perlu dibentuk sebagai khalifah membimbing manusia kepada Islam, amar makruf nahi munkar.

Ketika melihat melalui pintu ini, dota akan kelihatan seperti sampah dan bangkai yang ternilai. Pandang pun tak menyelerakan.

No comments:

Post a Comment

Labels